Automobilky musí snížit škodlivé emise CO2 u svých aut o 35 procent do roku 2030, dohodli se v Lucemburku ministři životního prostředí zemí Evropské unie. Česko původně prosazovalo pokles jen o 30 procent, nakonec ale hlasovalo pro dohodu. Státy EU se budou muset na konečné podobě návrhu ještě domluvit s Evropským parlamentem, který chce emise snížit o 40 procent. Automobilky změny kritizují jako příliš rychlé. Teď se musí začít mnohem víc zaměřovat na výrobu elektrických aut, říká pro HN místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič v rozhovoru na konferenci Globsec Tatra Summit na Štrbském Plese.

Limity na emise CO2 jsou podle řady výrobců aut příliš přísné a mohly by vést k zavírání továren a propouštění. Neobáváte se toho?

To závisí na tom, jak zvládneme vyrábět elektrická auta. Pokud se nám podaří zvládnout jejich výrobu včetně baterií, tak bych se o pracovní místa v Evropě neobával. Existují studie, že pokud se to podaří, může průmysl zaměstnat dokonce víc lidí, než jich zaměstnává dnes.

Baterie se ale dnes vyrábí hlavně v Číně.

Proto se to snažím změnit. Země EU i automobilky už podpořily můj návrh na vznik evropské bateriové aliance. Měla by vzniknout konsorcia, která povedou k budování gigatováren na výrobu baterií. Těch potřebujeme v EU zhruba 10 až 20, záleží na tom, jak budou velké. A potřebujeme je mít co nejdřív, aby až se v Evropě rozvine elektromobilita, se nestalo, že už budeme ty baterie za drahé peníze dovážet z Asie.

Kdy by takové továrny mohly v EU vzniknout?

U první z nich jsem už symbolicky položil základní kámen. Je ve Švédsku nedaleko Stockholmu. Vyrábět baterie by tam chtěli začít za jeden až dva roky. Ladí to i s plány automobilek, které avizují, že do roku 2020 by už měly vyrábět až 80 různých elektrických modelů. Sám jsem byl překvapen, jaký zájem už dnes o elektromobily je, zákazníci na ně čekají rok, než jim je firmy dodají. Automobilky tady zaspaly. Dobíháme vývoj.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Proč je Čína důkazem toho, že elektrická auta nejsou jen výmyslem Bruselu nebo ekologů?
  • Mají Česko a Slovensko šanci, že ve výrobě elektrických aut uspějí?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.