Automobilky musí snížit škodlivé emise CO2 u svých aut o 35 procent do roku 2030, dohodli se v Lucemburku ministři životního prostředí zemí Evropské unie. Česko původně prosazovalo pokles jen o 30 procent, nakonec ale hlasovalo pro dohodu. Státy EU se budou muset na konečné podobě návrhu ještě domluvit s Evropským parlamentem, který chce emise snížit o 40 procent. Automobilky změny kritizují jako příliš rychlé. Teď se musí začít mnohem víc zaměřovat na výrobu elektrických aut, říká pro HN místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič v rozhovoru na konferenci Globsec Tatra Summit na Štrbském Plese.

Limity na emise CO2 jsou podle řady výrobců aut příliš přísné a mohly by vést k zavírání továren a propouštění. Neobáváte se toho?

To závisí na tom, jak zvládneme vyrábět elektrická auta. Pokud se nám podaří zvládnout jejich výrobu včetně baterií, tak bych se o pracovní místa v Evropě neobával. Existují studie, že pokud se to podaří, může průmysl zaměstnat dokonce víc lidí, než jich zaměstnává dnes.

Baterie se ale dnes vyrábí hlavně v Číně.

Proto se to snažím změnit. Země EU i automobilky už podpořily můj návrh na vznik evropské bateriové aliance. Měla by vzniknout konsorcia, která povedou k budování gigatováren na výrobu baterií. Těch potřebujeme v EU zhruba 10 až 20, záleží na tom, jak budou velké. A potřebujeme je mít co nejdřív, aby až se v Evropě rozvine elektromobilita, se nestalo, že už budeme ty baterie za drahé peníze dovážet z Asie.

Kdy by takové továrny mohly v EU vzniknout?

U první z nich jsem už symbolicky položil základní kámen. Je ve Švédsku nedaleko Stockholmu. Vyrábět baterie by tam chtěli začít za jeden až dva roky. Ladí to i s plány automobilek, které avizují, že do roku 2020 by už měly vyrábět až 80 různých elektrických modelů. Sám jsem byl překvapen, jaký zájem už dnes o elektromobily je, zákazníci na ně čekají rok, než jim je firmy dodají. Automobilky tady zaspaly. Dobíháme vývoj.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru