Společnost Mafra, patřící do koncernu Agrofert, převezme v Česku a na Slovensku vydavatelství Bauer Media. Dohodla se na tom s německou společností Bauer Media Group. Firmy to v úterý uvedly ve společné tiskové zprávě. Cenu obchodu nezveřejnily, převzetí musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jak psaly HN v červenci, podle oslovených analytiků by se kupní cena mohla pohybovat okolo jedné miliardy korun.

Bauer Media v Česku vydává časopisy pro ženy, programové časopisy, časopisy o životním stylu, bulvární časopisy a také časopisy v dalších segmentech jako například křížovky a motoristické časopisy. Do jeho portfolia patří 30 časopisů, jsou mezi nimi například tituly Rytmus života, Cosmopolitan, Chvilka pro tebe nebo Žena a život. Loni firma prodala společně se svou dceřinou společností Bauer Media Praha více než 43 milionů výtisků auditovaných časopisů, které si četlo 3,4 milionu lidí. Firma byla loni ve 152milionovém zisku s čistým obratem 702 milionů korun

"Jsme potěšení, že můžeme připojit tituly vydávané společností Bauer do našeho portfolia a rovněž i přivítat v našem týmu novináře, díky kterým tyto tituly vznikají. Nadcházející vlastnická změna by neměla mít dopad na běžné provozní fungování jednotlivých titulů a práci lidí, kteří je tvoří," uvedl předseda představenstva Mafry Štěpán Košík.

Součástí obchodu nejsou rádiové projekty Bauer Media na Slovensku, tedy Rádio Expres, a NetBrokers Holding v obou zemích.

Mafra je podle člena představenstva Bauer Media Group Jörga Hausendorfa ideálním vlastníkem titulů skupiny. Za rozhodnutím o prodeji Bauer Media je záměr skupiny zaměřit se na trhy, kde patří mezi vedoucí hráče. "Na trzích anebo v rámci tržních segmentů, na kterých nepatří Bauer Media Group mezi tržní lídry, skupina zvažuje své strategické možnosti, což může rovněž zahrnovat divestice, které ovšem skupina plánuje provést pouze v případě výhodných finančních podmínek. V kontextu výše uvedeného další změny týkající se portfolia Bauer Media Group proběhnou v následujících letech," dodaly společnosti v tiskové zprávě.

"Do rozhodnutí ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebudeme věc nad rámec tiskové zprávy komentovat," dodala ředitelka corporate affairs v Mafře Miloslava Nováková.

O možném prodeji Bauer Media se hovořilo už několik let. Kromě Agrofertu letos o jeho koupi vyjednávalo i další německé vydavatelství působící na tuzemském časopiseckém trhu − Burda. Burda bude po finalizaci koupě posledním zahraničně vlastněným mediálním domem na českém trhu.

Podle mediálního experta Jana Potůčka dává akvizice pro Mafru smysl. "Je to upevňování pozice na tiskovém trhu, zároveň posilování u cílové skupiny, která by se dala charakterizovat jako voliči nebo sympatizanti hnutí ANO," uvedl. Další podobně velké akvizice na českém trhu neočekává. Spíš se podle něj budou rozprodávat jednotlivé tituly a velcí hráči budou pohlcovat malé, zejména na internetu.

Agrofert naskočil do mediálního byznysu na jaře 2012 vydáváním tištěných regio­nálních týdeníků 5+2. O rok později provedl svůj hlavní zásah na mediálním trhu, když od německé společnosti Rhei­nisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG) koupil český mediální dům Mafra, vydávající deníky MF Dnes a Lidové noviny. Kromě nich získal i televizní stanici Óčko, deník Metro a řadu internetových portálů nebo tiskárny Mafraprint.

V té době se zajímal i o nákup konkurenčního vydavatelství Ringier Axel Springer, které vydává například deníky Blesk nebo Sport, nakonec ale z nákupu sešlo. Na konci téhož roku koupil i nejposlouchanější tuzemské Rádio Impuls a také rádio RockZone.

Později přibylo několik odborných webů, koncem loňského roku Agrofert ovládl a do svého mediálního byznysu začlenil prodejce vstupenek Ticketportal.