Maloobchodní tržby bez prodejů aut v srpnu zpomalily růst na 4,2 procenta z červencových 5,6 procenta. Po očištění o kalendářní vlivy se tržby zvýšily rovněž o 4,2 procenta. Nejrychleji opět rostly internetové obchody a zásilkové služby. Vyplývá to z informací, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

V porovnání s červencem se ale tržby obchodům po očištění o sezonní vlivy snížily o 0,3 procenta.

"Teplé počasí neodradilo zákazníky od nákupů. Vyšší tržby zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen, nejrychleji již tradičně rostl prodej prostřednictvím internetu. Nadstandardní zájem byl o přenosné klimatizace, větráky, ale také například o bazény či potřeby pro zahradu," uvedla k srpnovým výsledkům maloobchodu ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Tržby za nepotravinářské zboží byly meziročně vyšší o 5,9 procenta, za pohonné hmoty o 2,6 procenta a za potraviny o 2,8 procenta.

Prodej zboží přes internet a zásilkové služby stoupl o 19,4 procenta. Prodejnám s počítači a komunikačním zařízením se tržby zvýšily o 9,5 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 7,2 procenta. Více utržily také nespecializované i specializované prodejny s potravinami, a to o tři, respektive 0,4 procenta více.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziměsíčně o 2,3 procenta a meziročně o 1,3 procenta.

Tržby obchodů porostou podle ekonomů meziročním tempem kolem pěti procent i v dalších měsících. Zpomalení přijde až v příštím roce. Lidé již začínají spořit na horší časy, proto i růst maloobchodních tržeb začne pomalu klesat.

Podle hlavního ekonoma ING Bank Jakuba Seidlera je otázkou, do jaké míry jsou či nejsou hodnoty maloobchodu ovlivněny rozdílným rozložením dovolených v zahraničí ve srovnání s předchozím rokem. "Mírně nižší dynamiku tak není nutné přeceňovat. Stejně tak prodeje motorových vozidel po červencovém dvouciferném růstu meziročně poklesly o 1,3 pct. Trh obecně předpokládal vyšší růst," uvedl Seidler.

Aktuální ekonomická prosperita odrážející se v rekordně nízké nezaměstnanosti a nejrychleji rostoucích reálných mzdách za posledních patnáct let motivuje české domácnosti utrácet, a to často za zbytné zboží a služby. "Dobré počasí mohlo být zároveň jedním ze stimulů prodejů výrobků pro rekreaci a sport. Tento vývoj letos vydrží, očekáváme stejnou dynamiku reálných tržeb jako v roce minulém (4,5 pct.) a zpomalení by mělo přijít až v roce 2019," uvedl ekonom UniCredit Bank Jiří Pour.

Také analytici Raiffeisenbank očekávají, že v následujících měsících bude solidní růst celkových maloobchodních tržeb pokračovat. "Nízká nezaměstnanost a rekordní růst mezd a platů by měly pokračovat i v příštím roce, a i proto neutichne ani chuť spotřebitelů utrácet. Pro celý tento rok očekáváme, že celkové tržby obchodníků bez aut vzrostou v průměru o 5,6 pct. a v roce následujícím jen mírně zpomalí," uvedl analytik František Táborský.

Na druhé straně ale domácnosti začínají být trochu opatrnější ve výdajích. "Míra úspor se totiž odrazila ode dna. To přičítáme tomu, že ekonomové shodně očekávají zpomalování hospodářství a ve veřejném prostoru je to slyšet. Lidé tak začínají spořit na horší časy. Proto i růst maloobchodních tržeb zpomaluje," dodal Viktor Zeisel z Komerční banky.