Společnost BusLine získala těsně před komunálními volbami zakázku na zajištění městské hromadné dopravy v České Lípě na dalších deset let. Město za dopravu zaplatí více než 771 milionů korun, původní odhad ceny byl přitom jen 500 milionů. Končící starostka Romana Žatecká (ČSSD) smlouvu s firmou podepsala v pátek 5. října, stojí v registru smluv. Za nemorální označila rozhodnutí končícího vedení Jitka Volfová z opozičního hnutí ANO.

"Vysoutěžená cena je srovnatelná s jinými, stejně velkými městy," řekl končící místostarosta Juraj Raninec (ODS). Pokud zůstane doprava jako doposud, je podle něj hodnota zakázky nastavena na 530 milionů korun bez DPH. Do výběrového řízení se přihlásili jen dva uchazeči, druhá nabídka byla ještě podstatně vyšší.

"Jsme zodpovědní za to, aby 1. ledna příštího roku vyjely v České Lípě autobusy městské hromadné dopravy. Rozhodnutí v zakázce tedy muselo padnout, aby se nakonec nejezdilo dráž, než je současná vysoutěžená cena. Výsledek výběrového řízení respektujeme, tedy to, po čem volalo zastupitelstvo města - že transparentní výběrové řízení má rozhodnout o tom, kdo bude provozovat MHD v České Lípě," řekla Žatecká. Rozhodnutí o zakázce bylo podle ní v kompetenci rady, což potvrdila i právní analýza kanceláře Fiala, Tejkal a partneři.

"Je neuvěřitelné, že rada města hlasy ČSSD, ODS a PRO 2016 (bývalí zastupitelé ANO) schválila v den voleb největší zakázku za čtyřleté volební období i přesto, že je všeobecně známo, že nadpoloviční většina zastupitelstva města s tím nesouhlasila. Zakázka zatíží rozpočet města na dobu deseti let a bude se s tím muset potýkat nové zastupitelstvo," řekla Volfová, která je kandidátkou ANO na starostku České Lípy. Hnutí teď podle ní zjišťuje, zda je možné platnost smlouvy napadnout. Rozhodování o zakázkách nad deset milionů korun si totiž vyhradilo zastupitelstvo.

Česká Lípa je s 37.000 obyvateli třetím největším městem Libereckého kraje. Autobusy městské dopravy ročně najezdí 1,2 milionu kilometrů a denně přepraví 6500 lidí. V současnosti ji zajišťuje právě BusLine, jehož autobusy jezdí ve městě od roku 2008. Smlouva ale na konci roku vyprší. Už loni se proto začalo ve městě diskutovat o tom, jak městskou dopravu od roku 2019 zajistit. Ve hře byly tři varianty - veřejná soutěž, založení dopravního podniku ve stoprocentním vlastnictví města a společný podnik, který navrhl BusLine.

Založení vlastního podniku zastupitelé už loni odmítli kvůli vysokým nákladům, podpořili vznik toho společného se současným dopravcem. Město v něm mělo získat 24 procent, jednoho ze dvou jednatelů a čtyři místa v dozorčí radě, dopravce měl mít majoritu 76 procent. Smlouvu, která byla podmínkou vzniku společnosti, ale zastupitelé neschválili. Celý projekt tak padl. Radnice proto na zajištění dopravy vypsala veřejnou soutěž. Zvítězila firma BusLine MAD Česká Lípa, což je jedna z devíti firem, na něž se loni dopravce rozdělil.