Ve svých čtyřiadvaceti založil talentovou agenturu Bookin Agency, která se dnes stará o přední české influencery a spolupracuje se světovými značkami jako Coca-Cola nebo O2. "Existující agentury sice pracovaly s celebritami, ale chyběl jim přístup k novým technologiím a sociálním sítím a záběr na mladé lidi," podotýká Matěj Kretík.

Na začátku se věnoval spolupráci s hudebními interprety, v průběhu následujících šesti let se jeho záběr rozšířil na celou branži českého influencer marketingu. Dnes například zastupuje rapera Jonáše Čumrika známého jako Johny Machette, jehož videa na YouTube dosahují až deseti milionů zhlédnutí, nebo ibizského dýdžeje Nuffa.

Kdo je influencer?

Pro mě je to kdokoliv, kdo svými názory dokáže ovlivnit alespoň pár lidí mimo jeho nejužší okolí, jako je rodina. Dřív to bývali lidé ve třídě nebo v zájmových kroužcích, kteří do party přinesli nějaký nový výrobek nebo zájem. Nástupem sociálních sítí se vliv takových lidí zvětšil, princip ale zůstává stejný. Kdokoliv, koho sleduje alespoň tisíc lidí na Instagramu, je pro mě influencer. Nemusí to ale být reálný člověk, například největším influencerem pro mě je Alzák.

Na rozdíl od minulosti dnešní influenceři svůj vliv dokážou zpeněžit skrz propagaci značek…

Je několik druhů influencerů. První skupina se proslavila díky tomu, že se něčemu věnovali, bavilo je to a ostatní je za to oceňovali. Následující generace influencerů viděla, že se tím dá vydělat, a rozhodla se tomu věnovat kvůli zisku. Je pravda, že nastupující generace influencerů od 12 do 16 let je motivována hlavně penězi.

Máte za sebou rozsáhlou spolupráci s mladými influencery a takzvanou generací ypsilon. Je vaše zkušenost pozitivní?

Naopak, je převážně špatná. Nemyslím si ovšem, že jde o problém influencerů, je to spíš generační problém. Jde o generaci lidí, o které jejich rodiče příliš pečovali, takže ve výsledku nemuseli umět a dělat nic. Ve svých šestnácti nebo sedmnácti dokážou někteří z nich vydělat například sto tisíc měsíčně a sláva jim rychle stoupne do hlavy. Je dnes běžné, že nedostudují ani střední školu. Pro mou generaci to bylo nemyslitelné.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Mají influenceři negativní dopad i na lidi, kteří je sledují?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.