Ve svých čtyřiadvaceti založil talentovou agenturu Bookin Agency, která se dnes stará o přední české influencery a spolupracuje se světovými značkami jako Coca-Cola nebo O2. "Existující agentury sice pracovaly s celebritami, ale chyběl jim přístup k novým technologiím a sociálním sítím a záběr na mladé lidi," podotýká Matěj Kretík.

Na začátku se věnoval spolupráci s hudebními interprety, v průběhu následujících šesti let se jeho záběr rozšířil na celou branži českého influencer marketingu. Dnes například zastupuje rapera Jonáše Čumrika známého jako Johny Machette, jehož videa na YouTube dosahují až deseti milionů zhlédnutí, nebo ibizského dýdžeje Nuffa.

Kdo je influencer?

Pro mě je to kdokoliv, kdo svými názory dokáže ovlivnit alespoň pár lidí mimo jeho nejužší okolí, jako je rodina. Dřív to bývali lidé ve třídě nebo v zájmových kroužcích, kteří do party přinesli nějaký nový výrobek nebo zájem. Nástupem sociálních sítí se vliv takových lidí zvětšil, princip ale zůstává stejný. Kdokoliv, koho sleduje alespoň tisíc lidí na Instagramu, je pro mě influencer. Nemusí to ale být reálný člověk, například největším influencerem pro mě je Alzák.

Na rozdíl od minulosti dnešní influenceři svůj vliv dokážou zpeněžit skrz propagaci značek…

Je několik druhů influencerů. První skupina se proslavila díky tomu, že se něčemu věnovali, bavilo je to a ostatní je za to oceňovali. Následující generace influencerů viděla, že se tím dá vydělat, a rozhodla se tomu věnovat kvůli zisku. Je pravda, že nastupující generace influencerů od 12 do 16 let je motivována hlavně penězi.

Máte za sebou rozsáhlou spolupráci s mladými influencery a takzvanou generací ypsilon. Je vaše zkušenost pozitivní?

Naopak, je převážně špatná. Nemyslím si ovšem, že jde o problém influencerů, je to spíš generační problém. Jde o generaci lidí, o které jejich rodiče příliš pečovali, takže ve výsledku nemuseli umět a dělat nic. Ve svých šestnácti nebo sedmnácti dokážou někteří z nich vydělat například sto tisíc měsíčně a sláva jim rychle stoupne do hlavy. Je dnes běžné, že nedostudují ani střední školu. Pro mou generaci to bylo nemyslitelné.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru