Úspěšná kampaň se dnes prakticky nedá dělat jinak než skrze obraz nepřítele. Musíte si vybrat někoho, koho označíte za hrozbu, problém, potíž. Vůči němu se pak radikálně vymezíte, přičemž voličům tvrdíte, že jen vy představujete spásu proti onomu zlotřilci, proti oné hrozbě.
Je to jednoduchá poučka známá populistům všech odstínů napříč Evropou od Miloše Zemana, přes Andreje Babiše po Marine Le Penovou. Bez polarizace společnosti, bez vytvoření obrazu nepřítele jde dnes dělat kampaň ztuha. Může se nám to nelíbit, ale to je tak jediné, co se s tím dá dělat.
Tahle nová logika samozřejmě platí i pro tradiční, seriózní politické strany. Ovšem pozor: Ty si musí dávat s odpuštěním bacha, koho si za "nepřátele" vyberou, protože jejich voliči se zpravidla nedají nachytat na primitivní vzorec "migranti–neziskovky–bububu". Hledání správného nepřítele, skrze kterého lze voličům důvěryhodně odvyprávět svůj příběh, je pro ně docela komplikovaný byznys.
Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře
Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru