Spor o výběr vítěze mýtného tendru mezi rakouskou firmou Kapsch a státem se prohlubuje. Firma se nechce smířit s tím, jak ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) koncem minulého týdne zvolil nového správce mýtného systému. Kapsch proto podal návrh na zákaz plnění smlouvy o mýtném systému po roce 2019. Podle Kapsche je smlouva neplatná, protože nadále platí předběžné opatření antimonopolního úřadu (ÚOHS) zakazující podpis smlouvy s vítězem. Rakouská společnost to v pondělí oznámila na tiskové konferenci. Ministerstvo dopravy po uzavření smlouvy uvedlo, že předběžné opatření pozbylo platnosti po stažení ministerského rozkladu proti dřívějšímu rozhodnutí ÚOHS.

"Podle renomovaných právníků a koneckonců i samotného antimonopolního úřadu zůstalo totiž předběžné opatření o zákazu podpisu smlouvy v platnosti," řekl generální ředitel Kapsche Karel Feix. Předběžné opatření podle něj platí až do doby, dokud ÚOHS pravomocně nerozhodne o námitkách společnosti. 

Současný provozovatel mýta navíc kritizuje i postup antimonopolního úřadu. Podle Feixe podlehl nátlaku Ťoka a premiéra Andreje Babiše (ANO).

Firma očekává, že jí dá ÚOHS za pravdu, opak by byl podle Feixe destrukcí právního státu. "Bude rovněž zajímavé sledovat, jak se k ministrově postupu postaví ostatní členové koaliční vlády," dodal. Kapsch je ochoten podat stížnost i k Evropské komisi.

"Podle Kapsche je zásadním kritériem pro férovou a transparentní soutěž, že v ní vyhraje. ÚOHS rozhodne, nicméně všechny argumenty, které pan Faix uvedl, jsou prázdné a falešné. I prohrávat se musí umět," napsal v tweetu ministr Dan Ťok.

10 let

bude stát platit konsorciu firem CzechToll a SkyToll za výběr mýta na silnicích. Celkem to přijde na 10,75 miliardy korun.

Právníci Kapsche pondělí věnovali podrobnému studiu spisu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který podrobně popisuje jednotlivé kroky ve vyšetřování transparentnosti soutěže. Tento spis je pro právníky klíčový.

Právě po rozhodnutí antimonopolního úřadu z minulého čtvrtka ministerstvo soutěž uzavřelo a dohodlo se s vítězem. Dosud to nebylo možné kvůli předběžnému opatření úřadu, jež vyhlášení vítěze zakazovalo.

Kapsch skončil v soutěži na druhém místě, a právě proto napadá právě to, zda předběžné opatření v době podpisu smlouvy platilo, či ne. Ministerstvo ale věří, že je v právu, smlouvu podepsal sám Ťok. Navíc spoléhá na právníky, kteří poradili, jak se zákazu uzavření smlouvy vyhnout.

Hledání výběrčího

◼ 28. srpna 2016 prodloužilo ministerstvo dopravy smlouvu s Kapschem na výběr mýta po roce 2017. Maximálně na tři roky za 5,27 miliardy korun. Smlouvu prodlužovalo, protože nestihlo vypsat výběrovou soutěž.
◼ 25. října 2016 dostalo ministerstvo za prodloužení smlouvy milionovou pokutu od antimonopolního úřadu.
◼ 15. června 2017 vypsal stát soutěž na nového výběrčího mýta.
◼ 24. listopadu 2017 antimonopolní úřad vydal předběžné opatření – ministerstvo dopravy nesmí podepsat smlouvu s vítězem soutěže. Důvodem byly pochybnosti o správném poskytnutí zadávací dokumentace dodavatelům.
◼ 11. dubna 2018 oznámilo ministerstvo vítěze soutěže. Tím je konsorcium firem SkyToll a CzechToll.
◼ 9. května 2018 antimonopolní úřad zrušil výsledek tendru kvůli podezření, že soutěž nebyla transparentní. Ministerstvo podalo proti rozhodnutí rozklad.
◼ 20. září 2018 přehodnotil antimonopolní úřad své rozhodnutí a zamítl námitky Kapsche. Soutěž označil za transparentní. Ministr Dan Ťok (za ANO) podepsal smlouvu s vítězným konsorciem.

Na radu právníků se ministerstvo po verdiktu antimonopolního úřadu vzdalo práva odvolat se proti jednomu z bodů, o kterém úřad rozhodoval. A to právě proti předběžnému opatření. Podle výkladu právníků tím opatření přestalo platit, a bylo tedy možné smlouvu uzavřít.

Kapsch se na věc dívá jinak. Jeho kritika přitom nemíří jen na ministerstvo, ale také na antimonopolní úřad, v jehož čele stojí Petr Rafaj. Rakouská firma si již minulý týden stěžovala na nestandardní okolnosti, které podle ní uzavření smlouvy provázely.

Mimo jiné uvedla, že antimonopolní úřad nedokázal odolat "vnějším vlivům". Podezřelé je údajně také to, že ministerstvo podepsalo s vítězem smlouvu jen tři hodiny poté, co mu úřad zaslal do datové schránky své rozhodnutí.

"Smlouvu jsme uzavřeli rychle, nikoli však neuváženě," obhajoval svůj postup Ťok.

Rychlé uzavření dohody umožnilo také to, že ministr měl k dispozici hotovou smlouvu, předem podepsanou od vedení konsorcia CzechTollu a SkyTollu. Stačilo jen připojit Ťokův podpis. "O ministrově podpisu jsme ani nebyli předem informováni. Odevzdali jsme smlouvu už s nabídkou v rámci soutěže. Je to formalita," vysvětluje Miroslav Beneš, mluvčí společnosti CzechToll. Podle poradenských firem nejde o nic výjimečného, uvádějí, že takový postup je obvyklý.

Konsorcium soutěž vyhrálo s nejnižší cenou. Stát mu za 10 let výběru mýta a rozšíření současného systému o 900 kilometrů silnic I. třídy zaplatí 10,75 miliardy korun.