Výběr mýtného na českých dálnicích by mohly začít obstarávat satelity namísto mýtných bran už příští rok. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) minulý týden podepsal desetiletý kontrakt s konsorciem, jež tvoří firma CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll. Smlouva sice předpokládá, že vítězné uskupení začne mýto vybírat v roce 2020, podle informací HN by však mohlo nahradit Kapsch ještě v průběhu příštího roku.

"Tato možnost skutečně existuje. Smlouva byla se společností Kapsch prodloužena od roku 2017, ale maximálně na tři roky," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler s důrazem na slovo maximálně.

Dodává, že v současné době není možné předjímat, zda konsorcium SkyTollu a CzechTollu skutečně začne mýto vybírat s předstihem.

Záležet bude především na tom, jak rychle se podaří vítězným firmám nový systém uvést do provozu. Ve smlouvě se státem stojí, že mají na přípravu 14 měsíců.

Přichystání nového satelitního systému se dá zvládnout i výrazně rychleji. SkyToll má výhodu v tom, že v sousedním Slovensku již tímto způsobem poplatky od kamionů vybírá. "Ihned se pustíme do práce. O harmonogramu a detailech výstavby budeme informovat přibližně za dva měsíce," říká mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš.

Jednou z motivací Ťokova úřadu pro předčasnou výměnu současného provozovatele mohou být úspory. Ministr letos vyzval Kapsch k jednání o slevách pro stát. Kolik peněz by se však ušetřilo, kdyby spolupráci s Rakušany ukončil dřív, zatím nikdo nevyčíslil.

S možností, že o miliardový byznys s výběrem mýta přijde předčasně, počítá i společnost Kapsch. "Je to možné. Smlouva byla skutečně nastavena tak, že nový správce může nastoupit ještě před rokem 2020," připouští mluvčí Kapsche David Šimoník.

Stát s rakouskou firmou prodloužil smlouvu v srpnu 2016, platit začala v lednu loňského roku. Za další tři roky výběru mýta měl Kapsch dostat 5,27 miliardy korun.

Kapsch se může soudit o miliardy

Vedení Kapsche zatím nekomentuje, jak bude dál postupovat proti nečekanému uzavření tendru. Je však téměř jisté, že přejde do protiútoku. Politici a úředníci, kteří se problematice ohledně mýta věnují, předpovídají, že Česko stojí na začátku velkého soudního sporu.

"Co se dosud odehrálo, se dá označit za pouhý prolog. Kapsch se bude bránit a není vyloučeno, že celá věc skončí u Evropské komise. Přestože ministerstvo již s konsorciem kontrakt uzavřelo, pro Kapsch to není konec. Může to vyvrcholit i v moment, kdy se bude se státem soudit o ušlý zisk v řádech miliard korun," tvrdí bývalý ministr dopravy Antonín Prachař.

Na tahu jsou nyní právníci Kapsche. Ti podle informací HN už dnes nahlédnou do spisu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Právě jeho rozhodnutí z minulého čtvrtka otevřelo Ťokovi cestu tendr na mýto uzavřít. Kapsch, který v soutěži se čtyřmi účastníky skončil jako druhý, si stěžuje jak na postup ministerstva, tak na antimonopolní úřad.

"Zjevně zafungoval nemístný a bohužel neskrývaný politický tlak vyvíjený na nezávislou dohledovou instituci," prohlásil ve čtvrtek Šimoník.

Rakouská firma se spoléhala na předběžné opatření, které už několik měsíců zakazovalo státu smlouvu s vítězem podepsat.

Právníci se budou ze spisu snažit zrekonstruovat bleskovou čtvrteční akci ministerstva. Ta se odehrála během zhruba tří hodin v následujícím sledu: ÚOHS po poledni nepravomocně rozhodl, že je soutěž transparentní. Zamítl tak námitky neúspěšného Kapsche. Ministerstvo se obratem vzdalo práva odvolat se proti části verdiktu týkajícího se předběžného opatření. Tím padly veškeré právní překážky a Ťok se zástupci konsorcia okamžitě podepsal smlouvu. "Rozhodnutí ÚOHS v části týkající se předběžného opatření se tím pádem stalo pravomocným a my jsme mohli smlouvu podepsat," vysvětluje Stadler z ministerstva dopravy.

Infografika

Kapsch se chce v rámci dnešního studování spisu zaměřit na jednotlivé časy. Firmě přijde podezřelé mimo jiné to, že se ministerstvu podařilo podepsat smlouvu s představiteli firmy jen několik málo hodin poté, co ÚOHS vydal své rozhodnutí. Předtím se navíc stihlo vzdát práva na odvolání. Většinou přitom zabere určitý čas, než se účastníci řízení se zprávou ÚOHS seznámí. O tom, kdy verdikt padne, účastníci dopředu nevědí.

ÚOHS dál prošetřuje

Soutěž sice je podle ÚOHS transparentní, to se ale může ještě změnit. Ministerstvu se sice podařilo právní kličkou zrušit zákaz podepsat smlouvu s vítězem tendru, stále ale neuzavřel otázku stížností Kapsche. Pokud se odvolá, bude muset úřad námitky přezkoumat.

Spor kolem mýtné soutěže, vyvolaný Kapschem, se točí především kolem flash disků, na kterých zájemci o zakázku obdrželi zadávací dokumentaci. Některé byly částečně upraveny tak, že v nich byla dodatečně začerněna osobní data. Spor postupem času přerostl do debaty, zda je vůbec možné předávat dokumenty na přepisovatelných médiích.

V květnu, ještě před tím, než padlo první rozhodnutí, přešlo ministerstvo dopravy do ofenzivy proti ÚOHS. Začátkem května podalo žalobu na předsedu antimonopolního úřadu Petra Rafaje. Ten podle Ťoka pochybil ve chvíli, kdy si flash disky od ministerstva vyžádal a neuvedl do spisu, jak s nimi bylo nakládáno. Podle Ťoka tak s nimi někdo mohl manipulovat.

Přes sílící tlak na úřad Rafaj několik dní po podání žaloby oznámil, že ministerstvo nepostupovalo transparentně, a soutěž zrušil.

"Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30 000 souborech. V takzvané anonymizované verzi dokonce některé soubory zcela chybí, některé se obsahově liší," odůvodnil tehdy Rafaj své rozhodnutí, proti kterému vzápětí ministerstvo dopravy podalo rozklad.

Poté co vláda Andreje Babiše získala důvěru, se situace začala výrazně měnit. Rafaj v srpnu otočil o 180 stupňů a oznámil, že rozhodnutí svého úřadu anuluje. Stížnosti Kapsche týkající se flash disků zamítl. Odůvodnil to tím, že jediný, kdo si stěžoval na začerněná osobní data, byl právě Kapsch. Ten má přitom o mýtném systému jako jeho autor a současný správce největší přehled.

Zda se bude i nyní Kapsch snažit soutěž zpochybnit na základě problému s flash disky, není jisté. Námitek však má více.

Podle expertů, které HN oslovily, je ale šance, že by Kapsch mýto v Česku vybíral i po roce 2020, minimální. Případné soudní spory mezi státem a rakouskou firmou se mohou protáhnout na několik let a mezitím mýtný systém převezme nový správce. Kapsch tak bude hrát už spíše jen o finanční odškodnění.

CzechToll a SkyToll od Kapsche společně převezmou současných 1400 zpoplatněných kilometrů dálnic a zhruba 230 kilometrů silnic I. třídy. Navíc budou muset systém rozšířit o dalších 900 kilometrů silnic I. třídy. Konsoricum zvítězilo ve výběrovém řízení díky nejnižší ceně. Za desetiletý výběr a rozšíření mýta si řeklo 10,75 miliardy korun. Za tu dobu vybere odhadem 150 miliard.

Otázkou zůstává, co bude s mýtnými branami. Ťokův úřad pro ně chce najít nové využití.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru