Po řadě amerických měst, Paříži nebo Madridu přichází na řadu Praha. Už příští týden kalifornský start-up Lime rozmístí do pražských ulic první sdílené elektrokoloběžky. "Můžeme potvrdit, že brzy odstartujeme naše působení v Česku," řekl HN George Moraton, generální manažer Lime pro Česko. V sobotu jeho firma podepisuje memorandum o porozumění s pražským magistrátem. "Pár dnů poté koloběžky uvedeme do ulic. Bude to příští týden," dodal Moraton.

Praha se tak stane vůbec prvním městem z nových členských zemí EU, kde budou sdílené elektrokoloběžky k mání. Nejblíže Lime působí ve Frankfurtu nebo Berlíně.

Nejprve několik stovek elektrokoloběžek

Start-up Lime nejprve do Prahy přiveze několik stovek elektrokoloběžek. Pokud o ně bude zájem, tak přidá ještě další. "Očekáváme, že Pražané si naše elektrické koloběžky oblíbí a budou chtít další," doplnil Moraton. "Odemknutí sdílené elektrokoloběžky vyjde na 25 korun, každá minuta pak bude stát dvě koruny." Rychlostní limit pak firma stanovila na 25 kilometrů za hodinu.

A jak systém přesně funguje? Každý uživatel si musí do svého chytrého telefonu nahrát aplikaci, kterou propojí i s údaji své platební karty. V aplikaci si může najít nejbližší volnou elektrokoloběžku, kterou s pomocí QR kódu odemkne. Po jízdě pak koloběžku může nechat kdekoliv, třeba před hotelem, restaurací nebo prací.  

Uživatelé, kterým musí být nad 18 let, budou mít brzy k dispozici i ochranné helmy, ale bude jen na nich, zda je opravdu použijí.

Systém dobíjení bude stejný, jaký Lime využívá v USA nebo v Evropě. "Je to kombinace využití našich týmů a ‘nabíječů’, tedy jednotlivců, kteří si večer vezmou několik koloběžek domů. Tam je dobijí a ráno je vrátí do ulic," popisuje Moraton.

A kde je Pražené najdou? "Budou to ta nejvytíženější místa v Praze, ale s výjimkou Prahy 1," doplňuje manažer ze start-upu Lime. V praxi to znamená, že uživatel může na sdílené elektrokoloběžce do Prahy 1 dojet, pokud ji tam ale nechá, tak ji další uživatel v této čtvrti už neodemkne. Zaměstnanci Lime ji pak převezou mimo území Prahy 1, aby ji mohli využít další lidé.

Pokud by se v Praze rozšířily případy, kdy by lidé koloběžky ničili nebo poškozovali, tak by start-up zvažoval, že je vždy na noc z ulic odveze a vrátí je až ráno. Jak přesně bude postupovat, ale ukáže až praxe.

Některé radnice proti koloběžkám zasahují

Společnost Lime vznikla teprve v lednu 2017 v Kalifornii. Nejprve nabízela sdílená elektrokola, pak přesedlala na elektrokoloběžky.

Už nyní se přitom řadí mezi technologické jednorožce, tedy soukromé firmy, jejichž hodnota přesáhla miliardu dolarů. Jejím největším konkurentem je společnost Bird, která také pochází z Kalifornie. Do sdílení elektrokoloběžek investuje i řada dalších firem, a to včetně Uberu.

Ty ostře soupeří nejen o trhy v USA, ale také v Evropě. Lime jako první na evropském kontinentu spustil svoji službu na sdílení elektrokoloběžek na konci června v Paříži, pak následovalo několik dalších měst. A podnik plánuje rychlou expanzi také na další trhy v Evropě.

"Máme je v Paříži, v Madridu nebo třeba v Curychu. Lidé si je tam hodně oblíbili. Například v Paříži jsme už dosáhli více než 100 tisíc jízd," upozorňuje Moraton. Ten tvrdí, že sdílené elektrokoloběžky používají hojně nejen turisté, ale i místní.

Rychlý nástup elektrokoloběžek vyvolal v některých městech v USA i ostré reakce. Stěžují si na ně chodci, pejskaři nebo řidiči. Těm vadí, že uživatelé elektrokoloběžek je někdy ohrožují tím, že jezdí příliš rychle nebo nedodržují pravidla silničního provozu, například jezdí na červenou.

Proti sdíleným elektrokoloběžkám se postavily některé radnice. Jednou z nich byla i ta ze San Franciska, která nařídila odstranit je ze dne na den ze svých ulic. Nedávno město spustilo pilotní projekt, kdy povolilo pouze dvěma společnostem – Scoot a Skyp, aby do ulic uvedly dohromady jen 1250 koloběžek.

Lime

Autor: LimeBike