Několikaleté hledání nového správce mýtného systému v Česku nabralo nečekaně rychlé rozuzlení. Ministerstvo dopravy včera uzavřelo smlouvu s konsorciem, jež tvoří firma CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenský podnik SkyToll. "Podepsali jsme desetiletý kontrakt. Vítězné konsorcium bude od roku 2020 vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a vybraných silnicích první třídy," prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

K podpisu došlo ve čtvrtek krátce poté, co antimonopolní úřad (ÚOHS) zamítl námitky stávajícího správce − rakouské firmy Kapsch. Ta v soutěži neuspěla a usilovala o její zrušení. Ťokovi bránilo v podpisu smlouvy s konsorciem předběžné opatření úřadu. Zamítnutím námitek Kapsche však antimonopolní úřad zároveň označil soutěž za transparentní. Pak už jen stačilo − podle Ťokových právníků − vzdát se práva na odvolání proti předběžnému opatření. Tím podle nich padly veškeré právní překážky a ministerstvo mohlo smlouvu s konsorciem CzechToll a SkyToll podepsat.

"Ve chvíli, kdy jsme se v tomto bodu jako jediný účastník řízení vzdali práva na odvolání, stalo se rozhodnutí ÚOHS pravomocným. A jeho předběžné opatření přestalo platit. My jsme tak mohli smlouvu s vítěznou firmou podepsat," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Podle informací HN se jednalo o tajnou akci, o níž vědělo jen pár zasvěcených. Svědčilo o tom i čtvrteční překvapení lidí, kteří byli do tendru jinak úzce zapojení. Šokováni byli podle vlastních slov především zástupci společnosti Kapsch. Ti se nyní radí s právníky, jak dál postupovat.

"Předpokládali jsme, stejně jako ÚOHS, že předběžné opatření zůstává v platnosti do doby, než se úřad vypořádá s naším případným rozkladem. Ze strany ministerstva dopravy je ale zřejmě možné cokoliv. Je zjevné, že jsme svědky předem připraveného divadla. ÚOHS doručil rozhodnutí teprve ve 13 hodin, ale už v 16 hodin ministr dopravy oznamuje, že se stihl vzdát rozkladu a podepsat smlouvu s vítězem," komentoval situaci mluvčí Kapsche David Šimoník.

Antimonopolní úřad se zatím k Ťokově kličce nevyjadřuje. "Věc nyní nebudu komentovat. Musím se s postupem ministerstva seznámit. V tuto chvíli nelze říct, zda jednalo v rozporu se zákonem, či nikoliv," říká šéf ÚOHS Petr Rafaj.

Smlouvu s konsorciem firem CzechToll a SkyToll podepsal přímo ministr Dan Ťok. Podle zdrojů HN, které se účastnily jednání, to svědčí o jistotě ministerstva, že je postup správný. "Tuto smlouvu jsme uzavřeli rychle, nikoli však neuváženě. Šlo nám o to, abychom dali novému provozovateli dostatek času na přípravu," uvedl ministr Ťok.

Antimonopolní úřad se bude dalšími námitkami Kapsche nadále zabývat a státu hrozí, že se s ním bude rakouská firma soudit. To by však již nemělo konsorciu zabránit ve výběru mýtného.

Konsorcium firem CzechToll a SkyToll v soutěži nabídlo nejnižší cenu za výběr a současně rozšíření celého systému. Stát za desetiletou správu zaplatí 10,75 miliardy korun. Od roku 2020 do roku 2030 chce na mýtu vybrat přibližně 150 miliard korun. Placení poplatku již nebudou kontrolovat mýtné brány, ale satelity.

Nový správce od Kapsche převezme současných 1400 zpoplatněných kilometrů dálnic a zhruba 230 kilometrů silnic I. třídy. Navíc bude muset systém rozšířit o dalších 900 kilometrů silnic I. třídy. Nyní má 14 měsíců na to, aby celý systém připravil. Do konce roku 2019 sice platí smlouva s Kapschem, který provozuje dosavadní mýtný systém, podle Ťoka ji ale bude možné vypovědět dřív, pokud bude nový provozovatel rychleji připraven začít s výběrem mýtného.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru