Internetová služba Airbnb přestane s klamáním turistů, kteří se přes ni ubytovávají v soukromí. Po jednání s eurokomisařkou pro spotřebitele Věrou Jourovou se firma s Evropskou unií dohodla na tom, že upraví své smluvní podmínky. Airbnb by mělo nově uvádět konečnou cenu za ubytování už při vyhledávání ubytování včetně všech poplatků. Zároveň bude turisty informovat o jejich právu se s touto internetovou platformou soudit ve své domovské zemi v případě, že firma poruší jejich práva.

"Zástupci Airbnb mi slíbili, že začnou provádět nezbytné změny od 18. října do konce tohoto roku. Lidé, kteří si objednají ubytování před Vánoci, získají lepší podmínky. Doufám, že to firma dá lidem jako vánoční dárek," řekla Jourová. Dodala, že firma do konce roku upraví smluvní podmínky ve všech jazykových verzích své služby v rámci členských států unie.

Některé poplatky u Airbnb nejsou podle Jourové na první pohled ve výsledcích vyhledávání zjevné a je také složité zjistit třeba to, zda si bydlení zájemce pronajímá od soukromé osoby či od profesionálního poskytovatele služeb. "To je důležité, protože v takových případech platí různá pravidla ochrany spotřebitele," vysvětlila komisařka již v červenci, kdy jednání s firmou započala.

Facebook neplní požadavky EK, hrozí mu sankce

Při své čtvrteční tiskové konferenci v Bruselu mluvila Jourová také o Facebooku. Komisařka potvrdila, že americká sociální síť stále nezměnila podmínky využívání svých služeb pro evropské uživatele, což si komise vyžádala po skandálu s firmou Cambridge Analytica. Již zaniklá britská firma zneužila 87 milionů facebookových profilů lidí z USA či Velké Británie k lepšímu cílení prezidentské kampaně Donalda Trumpa a k podpoře kampaně za vystoupení Británie z EU.

"Má trpělivost je u konce. Ačkoli mě Facebook ujistil, že upraví své zbývající zavádějící podmínky služeb do prosince, trvá to moc dlouho," řekla Jourová. "Málokdo například ví, že Facebook vlastní autorská práva na všechny fotky, které na něj jeho uživatelé vloží, a to včetně těch, které lidé smažou," podotkla eurokomisařka.

Podle ní by měl Facebook svým uživatelům sdělit, jak s jejich daty pracuje a prokázat otevřenost. "Jako Evropská komise za neplnění těchto požadavků firmu pokutovat nemůžeme. Pokud ale nebudou změny zavedeny do konce tohoto roku, vyzvu úřady na ochranu spotřebitelů, aby okamžitě zareagovaly a společnost po Novém roce potrestaly," dodala.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru