Všudypřítomným motivem kampaně v komunálních volbách je pořádek, čistota, bezpečí. Má to různé podoby. ODS na plakátech požaduje "pořádek proti anarchii". V Mostě chce jedno sdružení dle billboardů "deratizovat od havěti" a je dost jasné, koho tím myslí. V Praze 1 ČSSD píše, že "přitvrdí" proti opilcům a cizincům. No a u SPD je bezpečí už tradiční téma a mělo by se zřejmě zajistit i za cenu toho, že se zadrátuje celá země a navrch každá vesnice zvlášť. Jeden by z toho usoudil, že se ulice našich měst a obcí hemží lehkoživky, přestupníky, zločinci a davy migrantů. Ne že žijeme v šesté nejbezpečnější zemi světa.

Nic proti pořádku. Ten, jak víme ze Švejka, "musí bejt". Ale je pozoruhodné, jaký důraz se na něj v komunální kampani klade. A především že cesta k němu ve zdejším pojetí vede skoro výhradně přes represi. Všude se slibuje zvýšení počtu strážníků, nové kamerové systémy, kandidáti ČSSD ve zmiňované Praze 1 se na protituristických plakátech tváří výhružně. Viděno skrze komunální kampaň: jsme podmračená, podezíravá, napružená země.

Přitom komunálního pořádku je přece možné dosáhnout i jinak než jen tvrdou represí. Dá se na něm pracovat s grácií, vtipem, třeba i cynickým, za využití zákonitostí sociální psychologie. Pro ilustraci pár příkladů, které je možné vidět na západě Francie. Třeba v Brestu, když přišli na to, že mají problém s překračováním rychlosti ve městě, umístili na displeje měřičů rychlosti údaj, kolik by řidič zaplatil, kdyby došlo na pokutu. Místo pouhého údaje o překročení rychlosti blikne třeba upozornění "máte to za dva trestné body, nebo 120 eur". Letmé varování funguje báječně, v reálu se nemusí pokuty ani moc vybírat. Nebo v jiném městě v Bretani mají u parkovacích míst vyhrazených pro invalidy upozornění: "Jestli mi sebereš místo, vezmi si i můj handicap." Nikoho "zdravého" jsem na takovém místě parkovat neviděl. Nebo vy byste tam snad zaparkovali?

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.