Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda se poslední půlrok držel spíše v ústraní. Přestože v SŽDC působí dlouhá léta, do vedení se dostal teprve letos v březnu, poté co z osobních důvodů rezignoval tehdejší ředitel Pavel Surý. Jedním z jeho hlavních cílů, které dostal od ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) je reorganizace podniku. Právě do ní se nyní hodlá pustit. "Připravuji úpravu organizační struktury SŽDC, kterou hodlám předložit 13. září správní radě," říká Svoboda v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

HN: Co vás v současné době jako ředitele SŽDC nejvíce zaměstnává?

Nejvíce mě zaměstnává zajistit, aby se zlepšila vnitřní komunikace a abychom si vzájemně v rámci všech oborů, které se nacházejí v naší organizaci, a je jich mnoho, vycházeli vstříc a abychom předcházeli zbytečným zdržováním v rámci jakýchkoliv inovací, v budoucnosti třeba i v podobě vysokorychlostních tratí.

HN: Můžete uvést na konkrétním příkladu, jak to vypadá, když v SŽDC vázne komunikace?

Jako příklad mohu uvést úsek správy majetku. Ten spravuje staniční budovy, jež jsme před více než dvěma lety koupili od Českých drah. Máme ale také budovy jiného charakteru. Jde třeba o technologické budovy, které spadají pod odbor provozuschopnosti. V některých případech pak patří pod investice. Takže dnes máme správu majetku rozdělenou do tří oblastí činnosti SŽDC. To chci eliminovat a přiblížit výkonné složky k rozhodovací pozici.

HN: Takže chystáte personální změny?

Bude to znamenat úpravu organizační struktury SŽDC, kterou hodlám předložit 13. září správní radě. Chci snížit počet úseků, a to od generálního ředitelství až po organizační jednotky. Změny se nyní dotknou zmíněné sekce správy majetku. Když jsem se stal generálním ředitelem, ministr dopravy mi stanovil úkol, že mám snížit o tři procenta počet řídicích zaměstnanců.

HN: Kolik lidí budete propouštět?

V konečném důsledku půjde o 206 lidí. V takto velkých organizacích, jako je SŽDC, samozřejmě máme řadu pozic neobsazených, konkrétně se jedná o provozní profese. Chybí nám více než 300 výpravčích. Takže je diskutabilní, kolik lidí skutečně SŽDC opustí. V některých případech se tomu ale opravdu nevyhneme.

Související

HN: Jaký bude postup poté, co svůj plán představíte správní radě?

Následovat bude projednávání s příslušnými odborovými centrálami. Jakmile se vše projedná a schválí, přijde řada na změny samotné. Ve vedení společnosti konkrétně zanikne jedno místo náměstka generálního ředitele (pozici dnes zastává Tomáš Drmola – pozn. redaktora).

HN: Do kdy chcete změny uskutečnit? 

Celou změnu chci dotáhnout do konce roku, a to včetně dořešení pracovně-právních vztahů.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jak velké je procento budov ve správě SŽDC, které jsou podle Svobody do budoucna nevyužitelné?
  • Do čeho bude v nejbližších letech správa investovat miliardy korun?
  • V jaké fázi je přebírání majetku od Českých drah?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.