S Googlem, který byl do obchodního rejstříku v USA zapsán 4. září 1998, se začala psát novodobá historie sběru osobních údajů v reálném čase. Před dvaceti lety vznikl nejen dnes nejpopulárnější webový vyhledávač na světě, ale hlavně základ z pohledu výnosu a úspěchu pro Google dosud nepřekonaného nástroje v on-line reklamě.

V roce 2000 nabídl Google službu Adwords, kterou letos v červenci přejmenoval na Google Ads. Ta inzerentům poskytuje přesné cílení jejich reklamy na uživatele internetu podle toho, co pomocí Googlu právě na webu hledají. Inzertní nástroj Googlu stojí mimo jiné na technologii, kterou zakladatelé firmy a dřívější spolužáci z kalifornské Stanfordovy univerzity Larry Page a Sergey Brin rozpracovali ještě během studií v roce 1996.

Společnost Google postupně získala dokonalý a hlavně neustále aktualizovaný přehled nejen o tom, co lidé na internetu hledají. Google tak může inzerentům pomoct v docela přesném odhadování toho, po čem lidé touží, a co by si tedy mohli přát koupit. Kromě loga, vyhledávacího okénka a několika tlačítek je hlavní stránka Googlu bílá. Připomíná nepopsaný list papíru. Vytvořit lepší estetický dojem božské blízkosti na obrazovce počítače či mobilního telefonu asi nelze.

Tvrzení, že Google ví o nás všech více, než by kdy mohla vědět nějaká nadpřirozená božská bytost, nemusí být příliš přehnané. Na rozdíl od božstva tkví náplň existence Googlu ve vydělávání peněz. Velmi hluboká studnice osobních údajů, které Google nasbíral o miliardách svých uživatelů, proto tvoří základ miliardových tržeb původně studentského projektu. Dnešní Google Ads jsou nejúspěšnějším a z pohledu Googlu také nejvýnosnějším nástrojem v on-line reklamě vůbec. Loni dosáhly celkové tržby Googlu téměř 110 miliard dolarů, z nichž na příjmy z reklamy připadalo více než 95 miliard.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Dále se dočtete, kde se vzal šmírovací kapitalismus a jak se mu jeden Američan dokázal postavit a zvítězil.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru