Kalifornská společnost Uber Technologies zpopularizovala objednávání taxi pomocí aplikace v mobilním telefonu. Ve válcování klasických taxi dispečinků, které spojují zákazníky a řidiče pomocí vysílaček, je Uber jednička. Platí to i pro Prahu, kde první jízdu Uberem podnikl novinář a stand-up komik Miloš Čermák v srpnu 2014.

Uber je ale také přeborníkem v tom, kolik let v řadě a v jakém objemu vykazuje ztráty, aniž by přišel o přízeň investorů a jejich peníze. Podle agentury Bloomberg poskytli investoři firmě od jejího vzniku v roce 2009 kapitál v celkové výši přesahující 17 miliard dolarů. Z nich provozovatel taxi aplikace dosud použil zhruba 11 miliard dolarů na pokrytí každoročních ztrát. Uberu tak z peněz od investorů zbylo zhruba 6 miliard dolarů.

Jen loni dosáhla čistá ztráta Uberu 4,5 miliardy dolarů. Přesto se firma stále drží na vrcholu žebříčku nejhodnotnějších start-upů. Uber sice vykazuje strmý růst hrubých příjmů, ale není jich dost na to, aby pokryly výdaje na ještě překotnější tempo dobývání dalších trhů. Firma se musí podbízet cenami jízdného, které jsou nižší, než bývá obvyklé ve městech a v zemích, do kterých přichází.

Uber Finance fin

Zdroj: wsj.com

Pro Uber tak platí, že peněz není nikdy dost a musí jich být ještě více. Firma má štěstí, že už deset let panuje éra levných peněz. Velmi nízké úrokové sazby nutí investory hledat výnosy, kde se dá. Jednou z cest jsou investice do ztrátových start-upů jako Uber s vírou, že výdělky teprve přijdou.

V případě Uberu je čekání už dost dlouhé a některým současným investorům dochází trpělivost. Proto generální ředitel Dara Khosrowshahi loni po svém nástupu začal Uber připravovat na vstup na burzu. Ten by se mohl uskutečnit už v roce 2019. Stávající podílníci Uberu by tak dostali příležitost jejich akcie prodat. Když ale bude Uber stále ve ztrátě, hrozí, že prodej akcií nepřinese očekávané zhodnocení.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru