Kalifornská společnost Uber Technologies zpopularizovala objednávání taxi pomocí aplikace v mobilním telefonu. Ve válcování klasických taxi dispečinků, které spojují zákazníky a řidiče pomocí vysílaček, je Uber jednička. Platí to i pro Prahu, kde první jízdu Uberem podnikl novinář a stand-up komik Miloš Čermák v srpnu 2014.

Uber je ale také přeborníkem v tom, kolik let v řadě a v jakém objemu vykazuje ztráty, aniž by přišel o přízeň investorů a jejich peníze. Podle agentury Bloomberg poskytli investoři firmě od jejího vzniku v roce 2009 kapitál v celkové výši přesahující 17 miliard dolarů. Z nich provozovatel taxi aplikace dosud použil zhruba 11 miliard dolarů na pokrytí každoročních ztrát. Uberu tak z peněz od investorů zbylo zhruba 6 miliard dolarů.

Jen loni dosáhla čistá ztráta Uberu 4,5 miliardy dolarů. Přesto se firma stále drží na vrcholu žebříčku nejhodnotnějších start-upů. Uber sice vykazuje strmý růst hrubých příjmů, ale není jich dost na to, aby pokryly výdaje na ještě překotnější tempo dobývání dalších trhů. Firma se musí podbízet cenami jízdného, které jsou nižší, než bývá obvyklé ve městech a v zemích, do kterých přichází.

Uber Finance fin

Zdroj: wsj.com

Pro Uber tak platí, že peněz není nikdy dost a musí jich být ještě více. Firma má štěstí, že už deset let panuje éra levných peněz. Velmi nízké úrokové sazby nutí investory hledat výnosy, kde se dá. Jednou z cest jsou investice do ztrátových start-upů jako Uber s vírou, že výdělky teprve přijdou.

V případě Uberu je čekání už dost dlouhé a některým současným investorům dochází trpělivost. Proto generální ředitel Dara Khosrowshahi loni po svém nástupu začal Uber připravovat na vstup na burzu. Ten by se mohl uskutečnit už v roce 2019. Stávající podílníci Uberu by tak dostali příležitost jejich akcie prodat. Když ale bude Uber stále ve ztrátě, hrozí, že prodej akcií nepřinese očekávané zhodnocení.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Dále se dočtete:
  • Jak se Uber snaží zpeněžit své znalosti v oblasti technologií samořiditelných aut.
  • Proč je dobrou zprávou, že Elon Musk odvolal plán vykoupit ostatní spolumajitele automobilky Tesla.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru