Britská společnost Whitbread PLC v pátek oznámila, že se dohodla na prodeji kavárenského řetězce Costa firmě Coca-Cola za 5,1 miliardy dolarů (112 miliard korun). Coca-Cola tak získává globální značku v segmentu teplých nápojů, napsal server Bloomberg.

Whitbread díky dohodě, kterou jednomyslně schválila správní rada, získá šestnáctinásobek loňského zisku před zdaněním. Britská firma koupila síť kaváren Costa Coffee v roce 1995 za 19 milionů liber, v té době měl řetězec pouze 39 kaváren. Dnes jich je po celém světě přes 3800 ve 32 zemích, navíc společnost vlastní dalších osm tisíc samoobslužných strojů.

"Teplé nápoje jsou jedním z mála zbývajících segmentů mezi nápoji, kde společnost Coca-Cola nemá globální značku. Costa nám poskytuje přístup na tento trh prostřednictvím silné kavárny," uvedl generální ředitel společnosti Coca-Cola James Quincey.

Coca-Cola tak reaguje na posilování konkurenční PepsiCo Inc., která se na začátku srpna dohodla na koupi výrobce dávkovačů sycené vody SodaStream za 3,2 miliardy dolarů.

Costa na britském trhu překonala síť kaváren společnosti Starbucks a momentálně se snaží expandovat na čínský trh. Na tamním trhu, kde je dvojkou za firmou Starbucks, chce Costa počet provozoven v nejbližších letech ztrojnásobit.

Britský Whitbread se po prodeji Costy zaměří zejména na trh s hotely ve Velké Británii a v Německu, kde je jedním z lídrů. Zároveň společnost vlastní restaurace Beefeater a Brewers Fayre. Po oznámení dohody s Coca-Colou v pátek ráno posílily akcie Whitbreadu až o 19 procent.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru