V Japonsku je na vzestupu nový trend. Nápoje, jako jsou pivo, Coca-Cola nebo káva, seženete v bezbarvé variantě, která nemá téměř žádný vliv na chuť. Nápojářské firmy jich vyrábějí stále větší množství především proto, že zákazníci žádají produkty, které vypadají zdravěji, popisuje Wall Street Journal. Dalším důvodem je velká konkurence, která nutí firmy zaujmout zákazníky všemi způsoby. Ročně je na japonský trh uvedeno kolem sta nových nápojů.

"Zákazníci chtějí nápoj, který si mohou dopřát bez jakýchkoliv pochybností," vysvětluje zvýšenou poptávku po bezbarvých nápojích Ryo Otsu, tvůrce průzračného nealkoholického piva, které společnost Suntory Holdings Ltd. prodává od začátku června.


Nápojářské společnosti se snaží vymýšlet nové chutě a produkty, které jsou pro zákazníky zajímavější než ty běžně prodávané. Spotřeba balených ochucených vod se ve Spojených státech a Japonsku za posledních pět let více než zdvojnásobila. Za zvýšenou spotřebu v Japonsku může s největší pravděpodobností velmi horké léto. Američané podle dat Euromonitoru nyní vypijí zhruba 2,4 miliardy litrů ochucené vody ročně.

Obchody v Japonsku nabízejí stále častěji již zmíněné nealkoholické pivo společnosti Suntory. Bezbarvá tekutina je více bublinkatá než běžné pivo, má příchuť limetky a prodává se v plastové láhvi. Jediné, co zákazníka upozorní na to, že před ním v regálu stojí nealkoholické pivo, je nápis "příchuť piva" na etiketě.

Společnost Suntory doufala, že se nealkoholické pivo v průzračné formě, které představila letos, stane oblíbeným především mezi lidmi, kteří pracují v kancelářích. Zaměstnanci si dříve netroufli nealkoholické pivo do práce přinést, aby to nevypadalo, že pijí alkohol. Z dálky jsou totiž obaly alkoholických a nealkoholických piv podobné.

Kromě nealkoholického piva Suntory vyrábí také průzračnou variantou variantu čaje s mlékem. Ta byla uvedena na trh na podzim v roce 2017 a mezi zákazníky slavila úspěch. Společnost následně uvedla na trh i další čajové příchutě a stala se průkopníkem v oblasti bezbarvých nápojů.

Na úspěch Suntory musela zareagovat konkurence. Firma Asahi Group Holdings představila vodu s příchutí espresa pojmenovanou "Clear Latte", bezbarvé alkoholické pivo (pouze točené) nebo bezbarvý zelený čaj. Výroba podobných nápojů je však technologicky velmi náročná. Jen v případě bezbarvého latté musela firma vyrobit 170 prototypů. Reagovala i společnost Coca-Cola, které vývoj bezbarvé varianty svého nejznámějšího nápoje trval více než rok.

Bezbarvé nápoje nejsou úplnou novinkou, objevily se již na začátku devadesátých let v USA. Bezbarvá Pepsi a další podobné pokusy známých značek však vydržely v regálech obchodů jen několik let. Je otázkou, jak dlouho vydrží v těch japonských.

Na poptávku v Japonsku reagují i tradiční značky:

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru