Už osm let na českých železničních tratích jezdí vedle státních Českých drah také velcí soukromí dopravci. Leo Express a Regiojet, které Českým drahám konkurují především na trati z Prahy do Ostravy, na trh přinesly tlak na snižování cen i zvyšování komfortu pro cestující. "To podle mě jednoznačně dokazuje, že se konkurence na železnici ze všeho nejvíc vyplácí právě pasažérům. Vydělávají na tom ale i státní dráhy. Více dopravců do vlaků dostalo i více cestujících, takže v Česku roste celý železniční trh podobně, jako tomu je v Itálii či ve Velké Británii," říká Nick Brooks, šéf evropské asociace soukromých železničních dopravců a prodejců jízdenek Allrail, jejíž členy jsou také zmiňované společnosti Leo Express a Regiojet.
Podle Brookse silnější konkurenci na železnici stále brání protežování státních dopravců napříč celou Evropou. "Soukromníci se například hůře dostávají k nákupům vagonů a lokomotiv, ať už nových, či ojetých. Spousta ojetých souprav patří státním dopravcům, kteří nejsou ochotni je prodávat svým soukromým konkurentům. To by se mělo po vzoru leteckých společností změnit. Když provozujete aerolinky, daleko snáze se dostanete k letadlu z druhé ruky než například Leo Express k lokomotivě," zmiňuje šéf Allrailu.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Byznys podle HN
Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?
Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru