Elon Musk by neměl ignorovat historii, která se váže ke kalifornskému závodu Tesly. Její továrna nevyrostla na zelené louce. Pamatuje trápení jiných automobilek, včetně General Motors a Toyoty. Právě po nich Musk závod před osmi lety převzal.

Každopádně snaha výrobce elektrovozů Tesla vytlačit ze silnic auta se spalovacími motory je chvályhodná. Obyvatelé měst, včetně chodců a cyklistů, to jistě ocení. Čísla jsou ale neúprosná. Tesle docházejí peníze a čas, aby se z průkopníka elektromobility vyrábějícího malé množství luxusních modelů stala velkosériovým výrobcem elektrovozů pro široké masy zákazníků. 

Blíží se splátky miliardových úvěrů a investorům dochází chuť do firmy opakovaně vkládat nový kapitál. Tesla se tak odhodlala k neobvyklému kroku. Požádala několik dodavatelů, aby jí vrátili část peněz, které jim už dříve zaplatila za odebrané a namontované či objednané komponenty. Automobilka zdůvodnila požadavek na takzvané zpětné slevy vyplacené v hotovosti tím, že musí snížit náklady, aby se po letech ztrát konečně dostala do zisku a zaručila tak sobě i svým dodavatelům stabilní budoucnost.

"Je to absurdní a ukazuje to, v jak zoufalé situaci se Tesla ocitla," uvedl pro deník Wall Street Journal Dennis Virag, odborník na automobilovou výrobu. "Mají starost o vlastní ziskovost. Co bude s dodavateli, je nezajímá."

Tesla na článek WSJ reagovala, že o zpětných slevách jedná s méně než 10 partnery. Podle zpravodajského serveru MarketWatch totiž vyjednává především o snížení cen budoucích dodávek, a to se všemi svými dodavateli.  

Tesla už dlouho slibuje, že ji k zisku přivede cenově dostupný sedan Model 3. Obavy investorů poskytnout Tesle další kapitál však rostou s tím, jaké zpoždění nabírá nástup výroby tohoto vozu v dostatečném množství. Čas jsou peníze a v případě Tesly jde o stále se prohlubující ztráty. Vizionář Elon Musk, který Teslu založil, ani jeho povzbudivé tweety, včetně nedávného oslavujícího pochvalný test Modelu 3, na tom nic nezmění.

Zdroj: Twitter, @elonmusk, překlad do češtiny – HN

Musk by ale neměl ignorovat historii, která se váže k hlavnímu závodu Tesly poblíž města Fremont v americké Kalifornii. Zdejší továrna Tesly nevyrostla na zelené louce, a areál tak pamatuje neúspěchy jiných výrobců aut. Závod, v němž dříve působilo také americko-japonské konsorcium automobilek General Motors a Toyota, koupil Musk před osmi lety.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru