Elon Musk by neměl ignorovat historii, která se váže ke kalifornskému závodu Tesly. Její továrna nevyrostla na zelené louce. Pamatuje trápení jiných automobilek, včetně General Motors a Toyoty. Právě po nich Musk závod před osmi lety převzal.

Každopádně snaha výrobce elektrovozů Tesla vytlačit ze silnic auta se spalovacími motory je chvályhodná. Obyvatelé měst, včetně chodců a cyklistů, to jistě ocení. Čísla jsou ale neúprosná. Tesle docházejí peníze a čas, aby se z průkopníka elektromobility vyrábějícího malé množství luxusních modelů stala velkosériovým výrobcem elektrovozů pro široké masy zákazníků. 

Blíží se splátky miliardových úvěrů a investorům dochází chuť do firmy opakovaně vkládat nový kapitál. Tesla se tak odhodlala k neobvyklému kroku. Požádala několik dodavatelů, aby jí vrátili část peněz, které jim už dříve zaplatila za odebrané a namontované či objednané komponenty. Automobilka zdůvodnila požadavek na takzvané zpětné slevy vyplacené v hotovosti tím, že musí snížit náklady, aby se po letech ztrát konečně dostala do zisku a zaručila tak sobě i svým dodavatelům stabilní budoucnost.

"Je to absurdní a ukazuje to, v jak zoufalé situaci se Tesla ocitla," uvedl pro deník Wall Street Journal Dennis Virag, odborník na automobilovou výrobu. "Mají starost o vlastní ziskovost. Co bude s dodavateli, je nezajímá."

Tesla na článek WSJ reagovala, že o zpětných slevách jedná s méně než 10 partnery. Podle zpravodajského serveru MarketWatch totiž vyjednává především o snížení cen budoucích dodávek, a to se všemi svými dodavateli.  

Tesla už dlouho slibuje, že ji k zisku přivede cenově dostupný sedan Model 3. Obavy investorů poskytnout Tesle další kapitál však rostou s tím, jaké zpoždění nabírá nástup výroby tohoto vozu v dostatečném množství. Čas jsou peníze a v případě Tesly jde o stále se prohlubující ztráty. Vizionář Elon Musk, který Teslu založil, ani jeho povzbudivé tweety, včetně nedávného oslavujícího pochvalný test Modelu 3, na tom nic nezmění.

Zdroj: Twitter, @elonmusk, překlad do češtiny – HN

Musk by ale neměl ignorovat historii, která se váže k hlavnímu závodu Tesly poblíž města Fremont v americké Kalifornii. Zdejší továrna Tesly nevyrostla na zelené louce, a areál tak pamatuje neúspěchy jiných výrobců aut. Závod, v němž dříve působilo také americko-japonské konsorcium automobilek General Motors a Toyota, koupil Musk před osmi lety.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V článku se mimo jiné dále dočtete, jakou historii pamatuje kalifornská továrna, ve které se momentálně vyrábějí elektromobily Tesla.
  • Autor článku také konkrétně uvádí, jaká je finanční situace společnosti a jak se ji americký vizionář Elon Musk snaží zlepšit.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru