Elon Musk by neměl ignorovat historii, která se váže ke kalifornskému závodu Tesly. Její továrna nevyrostla na zelené louce. Pamatuje trápení jiných automobilek, včetně General Motors a Toyoty. Právě po nich Musk závod před osmi lety převzal.

Každopádně snaha výrobce elektrovozů Tesla vytlačit ze silnic auta se spalovacími motory je chvályhodná. Obyvatelé měst, včetně chodců a cyklistů, to jistě ocení. Čísla jsou ale neúprosná. Tesle docházejí peníze a čas, aby se z průkopníka elektromobility vyrábějícího malé množství luxusních modelů stala velkosériovým výrobcem elektrovozů pro široké masy zákazníků. 

Blíží se splátky miliardových úvěrů a investorům dochází chuť do firmy opakovaně vkládat nový kapitál. Tesla se tak odhodlala k neobvyklému kroku. Požádala několik dodavatelů, aby jí vrátili část peněz, které jim už dříve zaplatila za odebrané a namontované či objednané komponenty. Automobilka zdůvodnila požadavek na takzvané zpětné slevy vyplacené v hotovosti tím, že musí snížit náklady, aby se po letech ztrát konečně dostala do zisku a zaručila tak sobě i svým dodavatelům stabilní budoucnost.

"Je to absurdní a ukazuje to, v jak zoufalé situaci se Tesla ocitla," uvedl pro deník Wall Street Journal Dennis Virag, odborník na automobilovou výrobu. "Mají starost o vlastní ziskovost. Co bude s dodavateli, je nezajímá."

Tesla na článek WSJ reagovala, že o zpětných slevách jedná s méně než 10 partnery. Podle zpravodajského serveru MarketWatch totiž vyjednává především o snížení cen budoucích dodávek, a to se všemi svými dodavateli.  

Tesla už dlouho slibuje, že ji k zisku přivede cenově dostupný sedan Model 3. Obavy investorů poskytnout Tesle další kapitál však rostou s tím, jaké zpoždění nabírá nástup výroby tohoto vozu v dostatečném množství. Čas jsou peníze a v případě Tesly jde o stále se prohlubující ztráty. Vizionář Elon Musk, který Teslu založil, ani jeho povzbudivé tweety, včetně nedávného oslavujícího pochvalný test Modelu 3, na tom nic nezmění.

Zdroj: Twitter, @elonmusk, překlad do češtiny – HN

Musk by ale neměl ignorovat historii, která se váže k hlavnímu závodu Tesly poblíž města Fremont v americké Kalifornii. Zdejší továrna Tesly nevyrostla na zelené louce, a areál tak pamatuje neúspěchy jiných výrobců aut. Závod, v němž dříve působilo také americko-japonské konsorcium automobilek General Motors a Toyota, koupil Musk před osmi lety.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru