Aero Vodochody na letošní letecké přehlídce ve Farnborough ohlásilo celkem 22 objednávek a šest opcí na nástupce legendárního cvičného letounu Albatros. Ještě před čtyřmi lety přitom majitel výrobce, Penta, uvažoval o tom, že firmu prodá, nakonec se ale rozhodl letadla opět vyrábět.

Novými zájemci o české letouny L-39NG jsou portugalská společnost Skytech, která si závazně objednala 10 kusů cvičných letadel a na dalších šest má opci. Dalším zájemcem je americká RSW Aviation, která zajišťuje výcvik pro americké vojenské piloty. Američané zatím podepsali s Aerem předběžnou dohodu na dodávku 12 kusů L-39NG. Kromě toho mají zájem o šest strojů L-39CW, což je mezistupeň směrem k "nové generaci", kdy je tradiční Albatros kompletně zmodernizován o motory Williams a avioniku.

Podle prezidenta Aera Giuseppa Giorda je firma v pokročilé fázi vyjednávání se dvěma dalšími zájemci. Již letos si čtyři kusy L-39NG zamluvil africký Senegal. Pro Aero Vodochody by to znamenalo výrobu až 38 letounů. Již dříve Giordo uvedl, že ambicí firmy je v příštích deseti letech prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně asi deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska.

Aero sází na to, že na světovém trhu prorazí s novým typem podzvukového cvičného letounu L-39NG.  "Po řadě let vstupuje Aero znovu na mezinárodní trh," řekl na úterní tiskové konferenci Giordo. Tento italský manažer, který předtím působil v italské Alenii, přišel do Vodochod v roce 2016 a zahájil obrat podniku od fungujících civilních subdodávek pro výrobce jako Airbus, Bombardier či Embraer směrem k vlastní produkci letadel a zaměření na zbrojní výrobu.

Související

Se sériovou výrobou začne Aero v roce 2020 a od roku 2023 bude vyrábět asi 20 kusů ročně. Konkurenční výhodou českého stroje může být jeho cena, která nemá překročit 10 milionů dolarů. S vývojem nástupce Albatrosu, který se přestal vyrábět v roce 1996, začal již předchozí management Aera pod vedením Ladislava Šimka. Projekt Češi poprvé představil ve Farnborough v roce 2014.

"Skořápka letounu je aerodynamicky odvozena od původního Albatrosu. Uvnitř jsme ale vyměnili úplně všechno," uvedl již dříve pro HN zkušební pilot Aera David Jahoda. Oproti původnímu designu Albatrosů odpadly hlavně přídavné nádrže, palivo má letoun přímo v takzvaných mokrých křídlech. Váhu letounu kromě konstrukčních úprav snížilo využití kompozitů.

Nový motor Williams má oproti původním ukrajinským poloviční spotřebu paliva. Letos na podzim dokončí Aero první letoun L-39NG, který má do konce roku stihnou i první let. Dva další stroje bude firma používat pro zátěžové a únavové zkoušky. Čtvrtý letoun L-39NG už by měl být dodán prvnímu zákazníkovi. Náklady na vývoj letadla se podle odhadů pohybují kolem jedné miliardy korun.

Spolu s Aerem ho financuje český zbrojař Omnipol, který je od roku 2015 strategickým partnerem projektu. Na vývoj přispěla 320 miliony korun Česká exportní banka, která je připravená financovat i jejich vývoz. Ve prospěch Aera hraje to, že po světě stále létá několik set původních Albatrosů, které bude třeba modernizovat nebo nahradit. Starých L-39 se vyrobilo asi 2800.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru