Pouhých 113 minut trvala elektronická aukce nové limitované edice hodinek "Speedy Tuesday", kterou nabídla švýcarská značka Omega. Prodáno bylo 2012 kusů hodinek z řady Speedmaster po 6350 francích, což odpovídá asi 146 tisícům korun. Před půldruhým rokem se podobná omezená kolekce rozprodala za čtyři hodiny.

Omega, jež patří do Swatch Group, není jedinou švýcarskou hodinářskou firmou, jež sází na web. Je to například i samostatná firma Rolex, jež podle Reného Webera, analytika peněžního ústavu Vontobel, vyváží ze Švýcarska nejvíce hodinek − v hodnotě kolem pěti miliard franků ročně. Výrazně tak předčí značky Omega nebo Cartier, z nichž každá podle Webera exportuje asi za dvě miliardy franků.

"Budoucnost našeho oboru je na síti, kde většina renomovaných značek v současné době prodává tři až deset procent svých produktů. Avšak hlavně starší podnikatelé stále nevidí, že internetové obchody lákají masy zákazníků v Číně, Indii i dalších lidnatých zemích," míní Jean-Claude Biver, šéf hodinářské divize francouzského koncernu LVMH, největšího světového prodejce luxusního zboží.

827 dolarů

Průměrná cena hodinek, které Švýcarsko vyváží. V čínském exportu přijde kus asi na čtyři dolary.

9,63 milionu

Tolik kusů náramkových hodinek vyvezlo Švýcarsko během letošního ledna až května. Bylo to meziročně o 3,6 procenta více. Do Asie, kam export stoupl skoro o desetinu, mířilo pět milionů.

Biver, rodilý Lucemburčan, je spolu se zakladatelem společnosti Swatch Group a vynálezcem plastových hodinek Nicolasem Hayekem považován za "zachránce" švýcarského hodinářského průmyslu. Ten se během osmdesátých let minulého století kvůli nástupu elektronických hodinek, obchodně označovaných "quartz", ocitl v nejhorší krizi ve své historii. Ale Biverovi a dalším podnikatelům se podařilo přesvědčit výrobce a hlavně zákazníky, že není nad jemnou mechaniku, zkušenosti a historickou tradici.

Švýcarští hodináři loni po dvouletém poklesu zvýšili vývoz meziročně o 2,7 procenta na 19,9 miliardy franků. Přepočteno ročním průměrným kurzem to je zhruba 472 miliard korun. Ale objem exportu klesl o milion na 24,3 milionu kusů a byl tak nejnižší od roku 2009.

Letos se Švýcarům daří lépe. Během ledna až května vyvezli přes 9,6 milionu kusů hodinek (meziročně o 3,6 procenta více) v hodnotě 8,5 miliardy franků (růst o 9,9 procenta), vyplývá z údajů jejich oborového svazu. Více než pět milionů kusů se prodalo v Asii, především v Číně, Hongkongu a Jižní Koreji.

Zbývá vám ještě 40 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak vnímají tradiční výrobci konkurenci tzv. SmartWatch například od firmy Apple?
  • Kolik kusů náramkových hodinek se ve Švýcarsku vyrobí ročně?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se