Řidiči, kteří se budou chtít připojit k Uberu, budou muset nově elektronicky evidovat tržby. Alternativní taxislužba Uber se chystá příští týden s ministerstvem financí podepsat dohodu, jejímž výsledkem má být pilotní projekt EET pro nové řidiče Uberu. "Noví řidiči společnosti Uber budou muset od 1. října používat EET," potvrdil HN Zdeněk Vojtěch z tiskového odboru ministerstva financí.

Změna se zatím dotkne pouze těch řidičů, kteří pro Uber začnou jezdit od října. Do budoucna by ale měla platit pro všechny. Ministerstvo se v rámci třetí vlny EET chystá zavést povinnost evidovat tržby plošně pro všechny řidiče taxislužeb. Původně tuto povinnost chtělo zavést již letos v březnu, nakonec termín posunulo na neurčito.

Dohoda ministerstva financí s Uberem navazuje na memorandum z konce dubna. Jeho cílem bylo narovnání podmínek řidičů Uberu s ostatními řidiči taxislužeb. Ti si stěžují, že řidiči Uberu obcházejí zákon a nedodržují pravidla, kterými se taxikáři musí řídit. Memorandum podepsali zástupci vlády, ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO), ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (nestraník za ANO) a Adriana Krnáčová (ANO) zastupující v jednáních magistrát hlavního města.

Uber se v memorandu zavázal, že se v některých oblastech začne řídit stejnými pravidly jako tradiční taxislužby. Hlavní změny přitom měly nastat ve třech oblastech. Uber přislíbil, že si všichni šoféři obstarají průkaz řidiče taxislužby, svá auta zapíší do registru vozidel taxislužby a úspěšně absolvují platnou zkoušku z místopisu.

"Snažíme se maximálně vyhovět podmínkám memoranda. Podporujeme své řidiče při jejich snaze získat zkoušky z místopisu pomocí školení a poskytováním materiálů," řekla HN mluvčí Uberu Miroslava Jozová. Podle ní společnost pro své řidiče vybudovala centrum podpory, kde mají možnost získávat materiály, informace a účastnit se přípravných kurzů.

Zástupci Uberu si stěžují na náročnost zkoušek a na nedostatečné kapacity zkouškových termínů. Společnost připomíná, že se pražský magistrát v memorandu zavázal, že kapacity navýší.

"Uber po nás chtěl navýšit kapacity, aby se řidiči mohli hlásit na zkoušky. Na testy se sice někteří ze začátku přihlásili, ale následně se většina z nich ani nedostavila," říká primátorka Adriana Krnáčová s tím, že řidiči Uberu dnes zájem o zkoušky z místopisu příliš neprojevují.

V květnu a červnu magistrát taxikářům nabízel každý týden vždy pět termínů, kdy se mohli na zkoušku dostavit. V červenci jejich počet navýšil na šest zkoušek týdně. Jako hlavní problém vedení města vidí nedostatečnou docházku řidičů bez řádných omluv, což následně může vést k nižší kapacitě zkoušek. Město uvádí, že za poslední období se docházka na zkoušky pohybuje kolem 65 procent. Město dále poukazuje na nedostatečnou připravenost uchazečů. Úspěšnost řidičů se v poslední době pohybuje kolem 48 procent.

Zástupci pražských taxikářů vítají mírné pokroky, které vzešly z memoranda. Přesto z jejich pohledu stále nedochází k narovnání podmínek a vidí v konání Uberu především snahy konečné řešení spíše oddalovat. Taxikáři loni a letos uskutečnili několik protestních jízd proti Uberu. Po podpisu memoranda přislíbili, že se jich zatím zdrží. Současně však dodali, že pokud memorandum nepovede ke změně k lepšímu, své protesty obnoví.