Na probíhajícím světovém šampionátu ve fotbale česká stopa chybí. Fanoušci českého sportu se ale v posledních dnech rozhodně nenudí. Fotbalová liga, která se chystá vkročit do sezony s radikálně změněným hracím systémem, představila nového hlavního sponzora Fortunu, nové logo − a téměř celá se odstěhuje na soukromou placenou televizi. A také hokejisté se v posezonní pauze činí.

Česká hokejová reprezentace od příští sezony po čtvrtstoletí statu quo sundá ze svých dresů velký státní znak. A je jasné, že se najde nemálo odpůrců tohoto kroku, kteří budou hodně slyšet.

Jsme jako národ v řadě věcí konzervativní a změny nemáme rádi. Vzpomeňme na nedávný nápad Českého olympijského výboru nechat sportovcům na stupních vítězů hrát státní hymnu v novém aranžmá o dvou slokách − a jaký humbuk a nepřízeň to vyvolalo.

Já jsem sice hrdý Moravák, ale že dva dvouocasé lvy a moravskou a slezskou orlici nahradí lví hlava a jen lidem z Čech tak zůstane na dresu jejich symbol, mi nevadí. Zřejmě na rozdíl od mnoha jiných fanoušků.

Líbí se mi moderní, jak se říká dynamický, logotyp. Jeho zpracování by spíše než reprezentaci možná ještě více slušelo nějakému klubu, ale proč ne.

Jak se vyvíjel dres národního týmu

Moderní marketing musí pracovat s příběhem. Tady je. Lev s pukem v tlamě vykresleným z jeho jazyka nebo šest ostnů hřívy symbolizujících šest hráčů na ledě a lví oko ve tvaru ostrova Štvanice (kolébky našeho hokeje) jsou mnohem lepší než znak. Ten navíc tak úplně nemizí. Hráči jej budou nosit na svých helmách.

Když Český svaz ledního hokeje před pár dny vybraným novinářům změny představoval, někteří kolegové na dres koukali rozpačitě. Po sobotním oficiálním představení při dnu oslav 110 let od založení svazu se v tuzemsku ihned rozjely debaty a polemiky, zda není nová identita českého hokeje už moc.

Dres je možné autorsky chránit

Dominantní lev také nahradí veškeré dosavadní grafiky a vizuály pro komunikaci napříč hokejovým svazem a reprezentačními výběry od juniorů přes ženy po sledge hokejisty. Fragmenty lví hlavy budou na nábytku v kancelářích hokejového svazu, v designu internetových stránek i na hlavičkových papírech. Hokejisté, fanoušci a veřejnost si budou zvykat. Času na to je dost. První zápas nároďáku v novém trikotu bude až v listopadu při utkání v Praze proti Švédsku.

"Diskusi o celé nové vizuální identitě jsme vedli pět let. Loga, názvy projektů a jejich komunikace byly na svazu nesourodé," vysvětluje za Český svaz ledního hokeje jeho zástupce Ondřej Kalát. Toho, že absence státního znaku může být citlivé téma, si je svaz vědom. "Pro část republiky bude těžké tu změnu přijmout," soudí Petr Nitsche, manažer agentury BPA, která na celém projektu spolupracovala.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Poznáme, kdo je Čech, Fin nebo Dán?
  • Proč změna loga znamená i vyšší příjmy?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se