Facebook na zkoušku umožní správcům skupin vybírat členské poplatky, firma to oznámila ve středu v tiskové zprávě. Lidé, kteří budou chtít zůstat členy zpoplatněné skupiny, budou muset platit 5 až 30 dolarů (přibližně 110 až 670 korun) měsíčně. V rámci testování bude zpoplatnění umožněno nejprve u skupin, které se týkají vaření, uklízení nebo rodičovství.

Skupiny, které dnes sdružují uživatele zdarma, budou mít možnost vytvářet placené podskupiny. Pokud bychom měli například skupinu "Spokojený domov", mohli by její správci vytvořit podskupinu "Spokojený domov - typy na efektivní úklid", za kterou by již bylo nutné platit.

V minulosti byly facebookové skupiny zcela zdarma a vytvořit je mohl kdokoliv, kdo měl založený uživatelský profil. Zpoplatněním mohou některé skupiny získat na exkluzivitě, na druhou stranu mohou mnoho lidí od členství odradit.

Facebook by tímto způsobem chtěl odměňovat administrátory skupin, kteří mají často s jejich spravováním mnoho práce. Peníze, které by správci od členů získali, by následně mohli využívat ke zkvalitnění obsahu.

Vše je momentálně ve fázi testování a Facebook si prozatím neplánuje brát z poplatků žádný podíl. Část zisku však půjde Applu a Googlu, v souladu s licenčními podmínkami App Store a Play Store.

Pro Facebook se jedná o první krok k tomu, jak využít potenciál skupin, ve kterých se uživatelům, na rozdíl od New Feedu, nezobrazuje reklama. Firma se o dalším vývoji v této oblasti rozhodne na základě zpětné vazby uživatelů a správců.

 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru