Japonská společnost zajišťující vodovodní služby se veřejně omluvila svým klientům za zaměstnance, který si 26krát na tři minuty odběhl koupit oběd. Jeho chování podnik označil za skandální plýtvání času a strhl mu půldenní výplatu, informoval britský zpravodajský server Daily Mail.

Čtyřiašedesátiletý pracovník společnosti Kobe City Waterworks Bureau, který pracoval u města Ósaka, během sedmi měsíců od září 2017 do března letošního roku strávil celkem asi 78 minut kupováním tradičního krabičkového oběda bentó v obchodě naproti kanceláři. Jeho zaměstnavatelé se ale shodli, že muž takto plýtval časem, za který byl placen.

Muž byl přistižen náhodou, když se jeho nadřízený podíval z okna. Své rozhodnutí chodit si kupovat oběd zaměstnanec podle nadřízených zdůvodnil tím, že potřeboval "změnu tempa".

Společnost vzápětí zveřejnila v televizi omluvu. "Je velmi politováníhodné, že se stal takový skandál, chceme proto vyjádřit naši upřímnou omluvu," řekl na kameru představitel firmy.

Na sociálních sítích muž ale rychle našel velké zastání a mnozí označovali reakci společnosti za absurdní. "To už zaměstnanci nesmí ani na toaletu? To je jako otroctví v práci," napsal jeden z uživatelů Twitteru. Jiný podotkl, že muž si podle výpočtu odskakoval nanejvýš jednou týdně. V dalším příspěvku uživatel reakci společnosti označil za "úplně šílenou" a podotkl, že natočit video jistě zabralo mnohem více času, než kolik zaměstnanec strávil kupováním oběda.

Celá situace tak opět zažehla debatu o pracovní kultuře v Japonsku, kde si zaměstnanci málokdy berou volno či nemocenskou a pracují často přesčas.

Téměř ve čtvrtině japonských firem pracují podle Daily Mailu zaměstnanci více než 80 hodin měsíčně přesčas, často bez finančního ohodnocení. Přestože mají zaměstnanci v Japonsku nárok na 20 dní dovolené ročně, asi 35 procent z nich si nevybere ani jeden den volna.