Poptávka po americkém zkapalněném plynu v Asii neustále stoupá. Nevydělávají na tom ale jen američtí těžaři. Profituje z toho i Panamský průplav. Téměř polovina z amerického exportu suroviny, známé pod zkratkou LNG, putuje touto vodní cestou. Díky náročnému rozšíření kanálu, které skončilo v roce 2016, jím mohou proplouvat i velké tankery.

"Ještě v roce 2015 přes nás žádný zkapalněný plyn neputoval. V loňském roce už to bylo šest milionů tun," řekl listu Wall Street Journal ředitel Canal de Panamá Jorge Quijano. Poplatky za proplutí obřích tankerů dnes tvoří deset procent obratu kanálu.

Je to logická volba, cesta z východního pobřeží Spojených států do Asie je přes Panamu o deset dní kratší než přes Suezský průplav. "Poplatky za proplutí přes Panamský průplav jsou vyšší, ale zase ušetříte na palivu tankeru. Náklady tak nakonec budou víceméně stejné, ale ušetřených deset dní za to stojí," říká analytik společnosti Bimco Peter Sand.

45 procent

amerického exportu zkapalněného plynu nyní putuje přes Panamský průplav.

Celkem se loni podle časopisu Forbes prodalo 300 milionů tun zkapalněného plynu. S tím, že nejvíce nakupovalo Japonsko, Čína a Jižní Korea. Naopak nejvíce vyváží tradičně Katar, Austrálie a Malajsie. Nyní ovšem na trh stále agresivněji vstupují díky těžbě z břidlic americké společnosti.

Jako první začala plyn z terminálu Sabine Pass na východním pobřeží Spojených států přes Panamský průplav vyvážet společnost Cheniere Energy. "Hlavním tahounem růstu trhu s LNG je Asie. Očekáváme, že v nejbližších pěti letech se poptávka v regionu, s výjimkou Japonska, zdvojnásobí," řekl Wall Street Journalu obchodní ředitel Cheniere Energy Anatol Feygin.

V dubnu začalo do Asie putovat LNG i z terminálu Dominion Energy Cove Point v Marylandu a příští rok bude dokončeno dalších pět exportních terminálů. Většina zkapalněného plynu odsud poputuje do Asie. Analýza společnosti S&P Global Platts tvrdí, že 75 procent nárůstu poptávky přijde z asijského regionu, zatímco nárůst místních těžebních kapacit bude jen třicetiprocentní.

Američané ale rozhodně nejsou jediní, kdo hodlá zvyšovat své exportní kapacity. Někteří odborníci již varují, že po vstupu amerických společností na trh ceny mírně poklesly a je otázka, kde pro exportéry z USA bude hranice rentability. V tom případě se mohou pokusit masivněji vyvážet i na evropský trh.

"Myslíme si, že nastane velká převaha nabídky nad poptávkou a v takovém případě bude Evropa přirozenou volbou. Nabídka bude tlačit ceny dolů," řekl časopisu Forbes Laurent Ruseckas z americké konzultační společnosti IHS Markit.

Americký zkapalněný plyn by se tak stal konkurentem ruského plynu z plynovodů. "To si Gazprom velmi dobře uvědomuje. Jestliže dříve plyn raději nedodával, aby si nekazil cenu, tak za posledních pět let spíše nabídne slevu, než aby přišel o tržní podíl," říká Laurent Ruseckas.

To na vlastní kůži zjistili Litevci, kteří Gazpromu platili suverénně nejvyšší cenu za plyn v Evropě. Po zprovoznění plovoucího LNG terminálu s příznačným jménem Independence v přístavu Klajpeda v roce 2014 Gazprom okamžitě nabídl obří slevu.