Zakladatel a šéf aerolinky Wizz Air József Váradi vyrůstal v Maďarsku za komunismu. Jeho otec se v roce 1956 zapojil do maďarského povstání proti režimu, a na rodinu tak dopadly tvrdé represe. Váradiho rodiče se dostali na černou listinu a měli jen minimální příjmy, takže si ani nemohli dovolit Józsefovi koupit fotbalový míč. Ten se proto rozhodl vydělat si na něj sám tím, že během testů prodával spolužákům výsledky matematických příkladů. Svůj 'první byznys' tak založil už ve svých deseti letech.

"Už tehdy mě fascinovalo cestování a létání, ale kvůli uzavřeným hranicím jsem o tom mohl tak leda snít. Dodnes si přitom létání spojuji právě se svobodou, kterou jsme tehdy neměli," vylíčil Váradi Hospodářským novinám během svého pobytu v Monte Carlu, kde se jako národní finalista zúčastnil světového finále soutěže EY Podnikatel roku.

Svůj dávný sen si Váradi nakonec splnil a dnes vlastní největší nízkonákladové aerolinky ve střední a východní Evropě. Firmu Wizz Air založil v roce 2004, tedy v době, kdy Maďarsko vstupovalo do Evropské unie a zemi se tak otevřely nové možnosti pro vstup do leteckého byznysu.

Dluhy proměnil na podíly ve firmě

Na rozjezd podnikání vybral maďarský byznysmen tři miliony eur od soukromých investorů, dalších 20 milionů eur dostal od amerického fondu soukromého kapitálu Indigo Partners. Potřeboval ale ještě dalších více než 20 milionů eur z evropských zdrojů, aby splnil podmínku pro evropské přepravce, že leteckou společnost musí vlastnit alespoň z 51 procent Evropané. To se mu ale nepodařilo.

Rozhodl se tedy začít létat i bez této finanční injekce s představou, že se tak zviditelní a přiláká případné investory. Plán ale nevyšel a půl roku poté se firma dostala na pokraj finančního bankrotu.

"Svolali jsme proto setkání všech 250 zaměstnanců, kterým jsme oznámili, že firma nemá peníze na výplaty a možná vůbec nepřežije. Nabídli jsme jim, že pokud chtějí, mohou odejít. Neudělal to ale nikdo z nich. Místo toho řekli, že se vzdají svého nároku na mzdu po nezbytnou dobu, než se společnost vzpamatuje. Jejich oddanost pro mě tehdy byla neuvěřitelnou motivací, abych sehnal peníze na záchranu firmy," vypráví Váradi.

Situaci nakonec vyřešil tak, že nabídl svým dodavatelům, kterým dlužil peníze, že tyto dluhy převede na podíly ve firmě. Tak získal potřebných 20 milionů eur z evropských zdrojů a firmu zachránil.

Wizz Air expanduje na Západ

Wizz Air začínal s šesti letadly. Dnes jich má 100 a plánuje nákup dalších 268. "Očekáváme, že se náš byznys v příštích 10 letech ztrojnásobí, a chceme se na to připravit. Na trhu ve střední a východní Evropě je pořád ještě obrovský prostor pro růst. Zatímco ve světě v průměru létá polovina populace, například v Maďarsku je to stále jen 16 procent obyvatelstva. Bude to tedy ještě dlouhá cesta, než tato část Evropy dožene Západ," říká maďarský podnikatel.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Za jakých podmínek by aerolinky mohly nabízet letenky zdarma? A nakolik je to podle Józsefa Váradiho reálné?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se