Reprezentace Číny na světovém šam­pionátu, který začal ve čtvrtek v Rusku, chybí. Alespoň co se hráčů týče. Říši středu ale budou víc než kteroukoliv jinou zemi na největší fotbalové akci světa zastupovat její peníze. A to prostřednictvím firem a značek v roli sponzorů, kteří chtějí být ve spojení s fotbalem vidět.

Čínské investice do globálního fotbalu jsou masivní a na několika frontách. Kapitál z této asijské země proudí do mezinárodní fotbalové federace FIFA, do samotného mistrovství, ale dokonce i do pokladen jednotlivých národních federací.

Spojení čínských firem s reprezentacemi jiných států je novinkou letošního šampionátu. Nápojový koncern Chang-čou Wahaha Group se dal dohromady s portugalským národním týmem v čele s Cristianem Ronaldem (na snímku), Belgičany zase sponzoruje výrobce elektrospotřebičů Changhong a Argentinu s Leem Messim poskytovatel půjček Hexindai.

Ostatně své o tom ví i český národní tým, jehož sponzorem je čínská společnost CEFC. Češi ovšem na největší fotbalové události chybí, a CEFC tak v dalších týdnech z tohoto partnerství velký prospěch mít nebude.

Víkendové zápasy MS

Pátek 15. června:
◼ Egypt–Uruguay, Maroko–Írán, Portugalsko–Španělsko


Sobota 16. června:
◼ Francie–Austrálie, Argentina–Island, Peru–Dánsko, Chorvatsko–Nigérie


Neděle 17. června:
◼ Kostarika–Srbsko, Německo–Mexiko, Brazílie–Švýcarsko

Zmizení západních firem a vhodný časový posun

Čtvrteční zahajovací zápas turnaje mezi Ruskem a Saúd­skou Arábií začal tím, že vlajku FIFA nesla šestice mladých Číňanů, které vybral sponzor federace, čínský developer Dalian Wanda Group.

Pětici hlavních sponzorů ruského šampionátu tvoří dvě americké značky − řetězec rychlého občerstvení McDonald's a pivo Bud − a tři značky z Číny. Jde o výrobce televizí a lednic HiSense, telefonů Vivo a mlékárnu Mengniu.

Dalšími čínskými sponzory s omezenějšími právy pro reklamu, například jen ve vybraných regionech světa, jsou výrobce skútrů Yadea, oděvní značka Diking či technologická společnost Luci. Poslední dvě jmenované se přidaly jen pár dní před začátkem mistrovství.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké jsou důvody "čínské sponzorské vlny" ve fotbalu?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se