Finanční skupina PPF Petra Kellnera ovládla plzeňskou Škodu Transportation už loni v listopadu. Za kolik, ale vychází najevo až nyní. Podle týdeníku Euro, který se odvolává na výroční zprávu za rok 2017, zaplatila PPF za největšího výrobce vlaků, tramvají a trolejbusů ve střední Evropě celkem 326 milionů eur − při tehdejším kurzu asi 8,3 miliardy korun.

To, že společnost získal právě Kellner, bylo velkým překvapením. Skoro rok byl favoritem čínský výrobce kolejových vozidel China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC), který tak chtěl proniknout na evropský trh. Později se téměř za hotovou věc považovalo, že Škodovku získá majitel holdingu EPH Daniel Křetínský. Do hry ale nečekaně vstoupil nejbohatší Čech Petr Kellner a souboj českých miliardářů vyhrál. A hovořilo se o částce kolem deseti miliard korun.

Nakonec je to tedy o něco méně. PPF podle výroční zprávy celkem devíti akcionářům vyplatila "pouze" 7,4 miliardy korun, protože součástí dohody byla rovněž půjčka ve výši 900 milionů korun na provozní výdaje podniku, který v poslední době ztratil několik větších zakázek − bolestný je třeba zrušený tendr na nové tramvaje pro polskou Varšavu za více než 16 miliard korun, kde byla česká firma favoritem.

326 mil. eur

zaplatila finan­ční skupina PPF Petra Kellnera za 100procentní podíl ve strojírenské skupině Škoda Transportation.

5300 lidí

zaměstnává ve svých závodech Škoda Transportation. Firma vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy.

V loňském "prodejním" roce proto akcionáři Škodě Transportation odpustili úvěry ve výši 3,2 miliardy a navýšili základní kapitál o 4,2 miliardy korun. Od roku 2011 si ovšem na dividendách vybrali téměř 20 miliard korun, tedy více, než byl čistý zisk společnosti.

Z původních významných akcionářů zůstává ve skupině jen Michal Korecký, který podle informací HN do souboje o Škodovku Petra Kellnera přivedl. Korecký zasedne i v nové dozorčí radě. Naopak bývalý předseda představenstva Tomáš Krsek, jenž sázel na Křetínského, ze skupiny už úplně odešel.

Dalšími významnými podílníky byli Marek Čmejla a Jiří Diviš, kteří jsou nepravomocně odsouzeni v kauze privatizace hnědouhelného těžaře Mostecká uhelná (MUS). Oba dva již před prodejem převedli podle serveru Hlidacipes.org svoje podíly na jiné osoby − konkrétně rodinné příslušníky a švýcarskou společnost. Dalšími akcionáři byli někteří manažeři skupiny.

Škodě Transporation v minulém roce klesly tržby o čtvrtinu na 11,8 miliardy korun, čistý zisk se snížil dokonce o 58 procent na 712 milionů korun. Důvodem horších výsledků je především pokles poptávky na tuzemském trhu, dlouhodobým problémem společnosti je pak Německo, kde se chystají velké investice do nových vlaků, ale plzeňský podnik tu přes velkou snahu stále naráží.

Zlepšit hospodaření pod novým majitelem má generální ředitel Petr Brzezina, který dříve pracoval pro strojírenské koncerny ABB či Alstom a naposledy řídil reorganizaci stavební firmy OHL ŽS, zaměřené na železniční stavitelství. Jeho příchod včetně dalších personálních změn PPF oznámila na konci dubna. Jen několik týdnů poté, co s nákupem plzeňské firmy dostala souhlas Evropské komise.

Regionálně patří k významným konkurentům Škody Transporta­tion polská Pesa Bydgoszcz. Hlavními hráči v železničním a dopravním strojírenství na evropském trhu jsou francouzský Alstom a německý Siemens. Ten se loni kvůli obraně před konkurencí z Číny o Škodu Transportation také zajímal.

Siemens a Alstom se loni dohodly na sloučení svých dopravních divizí, které zahrnují i výrobu vysokorychlostních vlaků a dodávky signalizačních a železničních technologii. Jejich společné tržby za rok 2016 byly přes 15 miliard eur.