V obsáhlém článku o vyhroceném rozvodu zakladatelů WhatsAppu s Facebookem analyzuje americký deník Wall Street Journal příčiny, které přivedly Jana Kouma a Briana Actona k předčasnému k odchodu z provozovatele globální sociální sítě.

Vztahy mezi tvůrci WhatsAppu a jeho současnými vlastníky se staly natolik napjaté, že Koum a Acton se k odhodu z Facebooku rozhodli i za cenu ztráty nároku na akcie sociální sítě v hodnotě více než miliardy dolarů. Kdyby ve firmě setrvali až do listopadu, kdy oběma jejich smlouvy s Facebookem končí, bývali by akcie dostali.

Facebook v roce 2014 za jejich populární službu pro zasílání zpráv a obrázků, kterou nyní využívá zhruba 1,5 miliardy lidí na celém světě, zaplatil 19 miliard dolarů v hotovosti a vlastních akciích, kterou jsou předávány postupně. Jde o dosud nejdražší akvizici, kterou Facebook kdy učinil.

Facebook zpočátku umožnil WhatsAppu fungovat samostatně a netlačil na to, aby se jejím uživatelům zobrazovaly reklamy. Šlo ostatně o jednu z podmínek, díky které Koum a Acton s prodejem souhlasili. Zejména Koum, který se narodil a vyrůstal na Ukrajině, měl obavy, že digitální reklama je přímou cestou k narušení soukromí a bezpečnosti osobních údajů uživatelů on-line aplikací, včetně WhatsAppu.

Koum a Acton proto rozvoj své firmy od jejího vzniku v roce 2009 financovali z výnosů uživatelských poplatků. Každý klient WhatsAppu po prvních 12 měsících zdarma platil roční poplatek 99 centů (okolo 22 korun). V roce 2012, tedy dva roky před prodejem WhatsAppu společnosti Facebook, oba spoluzakladatelé komunikační platformy vydali společné prohlášení o tom, proč nevydělávají na reklamě.  

„Chtěli jsme vytvořit něco, co nebude zase nějaký další prodejce reklamního prostoru. (…) reklama je nežádoucí z pohledu estetického vnímání, je urážkou vaší inteligence a narušuje volný tok myšlenek,“ napsali.

Před čtyřmi lety, kdy Facebook koupil WhatsApp, byla Koumova a Actonova komunikační platforma zisková. Finanční podrobnosti tehdy ani později sice nebyly zveřejněny, ale WhatsApp vydělával díky poplatku, který v roce 2014 účtoval už několika stovkám milionům uživatelům. O dva roky později Facebook zpoplatnění WhastAppu zrušil. Už tehdy bylo zjevné, že Facebook, který díky informacím a znalostem o svých uživatelích vydělává hlavně na reklamě, se bude chtít podobně zachovat v případě WhatsAppu. Podle WSJ představují tržby z reklamy 97 procent celkového obratu firmy. Ten loni dosáhl 40,6 miliardy dolarů a oproti roku 2016 se zvýšil o takřka polovinu.

Je tedy s podivem, že nasazení reklamních sdělení se zatím uživatelé WhatsAppu vyhnuli.

Protože Koum i Acton z vedení Facebooku, kde měli na starost právě jimi založenou komunikační aplikaci, odcházejí předčasně, ztrácí podle WSJ nárok získání odměn ve formě akcií Facebooku. Tržní hodnota těchto akcií, kdy by je oba zakladatelé dostali a prodali v případě Actona, činí 900 milionů dolarů a Koum se dobrovolně připravil o majetek za 400 milionů dolarů. Oba jsou i tak dolarovými miliardáři a peníze, které za sebou ve Facebooku nechávají na stole, nepotřebují. Hodnota Koumova majetku činí devět miliard dolarů. V případě Actona to jsou tři miliardy dolarů.

Koum rezignoval na svou funkci ve Facebooku a jeho předčasný odchod formálně proběhne v srpnu. Acton firmu opustil už loni v září.

Facebook tak nejspíš už brzy nasadí reklamu do takzvané záložky statusu, kam mohou uživatelé WhatsAppu vkládat fotografie či krátká videa, aby ostatním lidem na této komunikační platformě sdělili něco o vlastním rozpoložení. Během rozlučky se zaměstnanci WhatsAppu Koum sice opět zopakoval jeho negativní pohled na on-line reklamu, současně ale dodal, že její zavedení v sekci status je nejméně otravnou formou, napsal WSJ.

Pro Kouma byl poslední kapkou, která ho přiměla opustit Facebook, letošní skandál ohledně zneužití osobních údajů uživatelů sociální poradenskou společností Cambridge Analytica pro prezidentskou kampaň Donalda Trumpa. V případě Actona byl skandál potvrzení správnosti jeho odchodu z Facebooku loni na podzim. Už několik let vedli Koum i Acton spory se zakladatelem Facebooku Markem Zuckerbergem o ochraně soukromí lidí na internetu. Acton v březnu v reakci na kauzu Cambridge Analytica přes Twitter oznámil, že maže svůj facebookový účet. Podle všeho tak opravdu učinil, protože na Facebooku je k nalezení pouze skupina fanoušků Briana Actona jako podnikatele, nikoli jeho osobní stránka.

V posledních měsících se Acton věnuje rozvoji nové komunikační aplikace Signal, do které investoval 50 milionů dolarů. Úspěch komunikačního nástroje Signal by mohl potvrdit, že se historie opakuje. Někteří si ještě dnes vzpomínají na to, jak WhatsApp vytlačil z trhu bývalou dominující komunikační aplikaci BBM od společnosti BlackBerry či službu ICQ. Signal nebo jiná služba bez reklam může nyní podobně spustit umíráček pro WhatsApp, který by mohl kvůli reklamě začít přicházet o uživatele.

Koum se zatím chystá věnovat svým koníčkům, mezi něž patří péče o sbírku vzácných historických vozů Porsche a hře s létajícím talířem, takzvaný ultimate frisbee.

Tento text je součástí pravidelného newsletteru Peníze podle Leoše Rouska, k jehož bezplatnému e-mailovému odběru se můžete přihlásit níže nebo zde.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru