Podnikatelé blízcí maďarskému premiérovi Viktoru Orbánovi v uplynulých měsících investovali do médií ve Slovinsku a Makedonii. Orbán, který zcela ovládl domácí mediální scénu včetně veřejnoprávních médií, se tak snaží vybudovat si ideologické zázemí u sousedů.

I díky Orbánově mediální podpoře v kampani ve Slovinsku o víkendu vyhrál volby pravicový populista Janez Janša se svojí Slovinskou demokratickou stranou (SDS). Strana vlastní několik médií, do nichž podle deníku New York Times vlastnicky vstoupily během loňského roku bývalý vysoce postavený manažer maďarské veřejnoprávní televize Peter Schatz a stavební podnikatel Karoly Varga. Ten od Orbánovy vlády po roce 2010 dostává velké množství vládních zakázek.

Jde o už dříve pravicové týdeníky, deník a televizní stanici, v nichž má podíl i Janšova strana SDS. V týdeníku Nový obzor má například 44,16 procenta. Většina slovinských médií je středolevicová a pravice tvrdí, že chtěla investicemi obraz vyvážit. "Je téměř nemožné vidět v mainstreamových médiích negativní příběhy o levicových politicích," tvrdí pod podmínkou anonymity jeden z předních slovinských novinářů.

Mezinárodní sdružení investigativních novinářů OCCRP před měsícem uvedlo, že dva bývalí vysocí manažeři maďarské veřejnoprávní televize − jeden z nich Peter Schatz − založili v Makedonii firmy, které koupily podíly v nejméně šesti místních denících a časopisech. Ty podporují opoziční nacionalisty a témata blízká populistické pravici.

Orbán se tak inspiroval u Stevena Bannona, amerického pravicově populistického mediálního magnáta, kterého nedávno hostila jeho vláda v Budapešti.

Viktor Orbán se netají tím, že chce uvnitř EU vybudovat alternativu vůči liberálnímu táboru a prezentovat se jako lídr evropského formátu. Spojence má ve vládnoucích polských konzervativcích, v rakouských svobodných a uvítal by, kdyby se i Janez Janša stal opět premiérem − dvakrát v minulosti už jím byl. I když SDS získala 25 procent, sestavit vládu bude těžké, do parlamentu se dostalo devět stran.

To v Makedonii se Maďary spoluvlastněná média soustřeďují na tvrdou kritiku vlády, která poprvé po dvaceti letech nastavila jasný proevropský kurz a například se chce domluvit s Řeckem na novém názvu země, a ukončit tak letitý spor se sousedem.

"V tuto chvíli nevidíme velký dopad v médiích či na veřejnou debatu nebo vládní agendu. Ale Viktor Orbán se snaží přímo podpořit opoziční stranu VMRO-DPMNE při kampani proti změně názvu země," řekl HN Francois Lafond, poradce makedonského vicepremiéra pro evropskou integraci.