Internetový obchodník s cennými papíry eToro chce Čechy naučit, že opisování je správné a na rozdíl od nakukování do sešitů spolužáků při hodinách ve škole za něj nehrozí trest. Navíc je na tom možné vydělat. eToro, které spojuje pohodlí on-line brokera a interakce mezi klienty v jednu službu, používají stovky tisíc lidí na celém světě k investování do akcií, měn, komodit či kryptoměny.

Mezi první investory eTora patří americký fond rizikového kapitálu Spark Capital, který vložil peníze také do sociální sítě Twitter, blogovacího portálu Tumblr či aplikace pro zákaznická hodnocení Foursquare. Po fondu Spark získalo eToro investice také od investičního fondu ruské spořitelny Sberbank, která firmě pomáhá získávat klienty v Rusku a dalších zemích, včetně Česka.

Vydavatelství Economia, které vydává Hospodářské noviny, a společnost eToro spolupracují v rámci projektu investorského vzdělávání.

Klienti na eToro vidí, jak se daří či nedaří jiným uživatelům služby. Strategie těch úspěšných bývají napodobovány ostatními. Vydělat tak lze na úspěšných investičních tipech jiných anebo na provizi, kterou těm, od nichž jiní opisují, eToro vyplácí. "Jednoho z našich oblíbených obchodníků kopíruje asi 15 tisíc lidí. Dohromady okopírovali investice asi za 30 milionů dolarů a z této částky on ročně získá dvě procenta," řekl v rozhovoru pro HN zakladatel a generální ředitel eTora Yoni Assia.

Na trh přicházíte s myšlenkou takzvaného sociálního obchodování, které je založené na principu kopírování obchodní strategie jiných uživatelů. Jak to má fungovat?

Lidé mohou přes eToro obchodovat například akcie, komodity, indexové fondy nebo kryptoměny. Jeho unikátní část ale spočívá v tom, že mohou vidět, co dělají ostatní uživatelé sítě. Myšlenka je pomoci lidem najít ten správný nápad na investování a porozumět tomu, co na trhu koupit a co prodat. Když si tedy na eToro otevřete účet, vložíte peníze a začnete obchodovat, automaticky zveřejňujete informace o všech svých obchodech.

Plagiátorství jako cesta k výdělku při investování. On-line makléř eToro se od podobných služeb odlišuje možností napodobovat jiné investory

Ostatní uživatelé tedy vidí všechny detaily o mých obchodech?

Vidí váš investiční výkon a aktuální výnosy. Samozřejmě nemají přístup ke všem informacím, vidí pouze procentní sazby. Konkrétního obchodníka vyhledáte podle jména, uvidíte výnos jeho investic za poslední rok, jeho předešlé obchody a cenové pohyby portfolia. Pokud uvidíte někoho, kdo vás zaujme, můžete okopírovat jeho obchody.

Musím investovat stejné množství peněz jako můj vzor?

Nemusíte. Pokud chcete například vložit pět tisíc dolarů, tak systém okopíruje jeho celé portfolio a rozloží vašich pět tisíc do všech jeho obchodů. Poté bude automaticky obchodovat na váš účet ve stejný čas za stejnou cenu a ve stejném poměru. Pokud tedy on bude vydělávat třeba 40 procent, tak vy na svých pěti tisících vyděláte dva tisíce dolarů.

Kolik vám za takovou službu uživatelé platí?

Poplatky účtujeme pouze jako procentní podíl na rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou. Například v případě akcií účtujeme poplatek ve výši 0,09 procenta z rozdílu mezi nabídkovou a poptávkovou cenou za danou akcii. Je to mnohem levnější, než pokud byste obchodovali přes banku.

Na čem tedy vyděláváte?

Vyděláváme na tom, že obchody hromadíme - máme stovky tisíc až miliony transakcí každý den. Pomáhá nám také naše partnerství s burzami a velkými bankami, přes které naše obchody ve velkém provádíme.

Pokud bych si přál vydělat tolik peněz jako například Warren Buffett, mohl bych okopírovat jeho obchody?

Ano, někteří velcí investoři jako Warren Buffett a jeho fond Berkshire Hathaway zveřejňují informace o tom, do čeho a kolik investují. U nás je tedy možné investovat do stejných titulů jako oni, protože ty informace jsou s určitým zpožděním k dispozici.

Jaké je rozložení klientů eToro?

Registrovaných uživatelů máme kolem devíti milionů, většina z nich si ale pouze založí účet a zdarma si zkouší obchodovat s virtuálními penězi. Reálně obchoduje jen část. Z nich necelá polovina sleduje obchody jiných. Ostatní klienti obchodují sami za sebe. Používají eToro, pouze aby mohli vidět, co dělají ostatní obchodníci. Spolupracují a komunikují přes naši síť, ale dělají svá vlastní obchodní rozhodnutí, nekopírují portfolia ostatních.

Jak velká část portfolií vašich zákazníků je kopírována ostatními uživateli?

Celkem jde asi o pět tisíc investičních portfolií, což sice tvoří pouze jedno procento ze všech našich uživatelů, pořád je to ale velmi pravděpodobně větší počet lidí, než je například počet investičních manažerů v Česku.

Odměňujete nějak investory, jejichž portfolia ostatní uživatelé kopírují?

Ano, to je skupina našich populárních investorů. Platíme je na základě dat, která sdílejí, dostávají dvě procenta z částky, kterou někdo okopíroval. Například jednoho z těch oblíbených dnes kopíruje asi 15 tisíc lidí. Dohromady okopírovali investice asi za 30 milionů dolarů a z této částky on ročně získá dvě procenta. eToro jim tyto peníze vyplácí jako honorář za průzkum a analýzu trhu.

Kde se vzala myšlenka vybírat investice pomocí technologie strojového učení?

Asi před dvěma roky se na nás začali zákazníci obracet s tím, jak nejlépe vybrat portfolio, které okopírovat. Není v lidských silách jednotlivě procházet a vybírat profily všech uživatelů na eToro. Proto jsme začali vyvíjet technologii strojového učení, abychom dokázali vybrat ty nejlepší obchodníky. Chtěli jsme to navíc seřadit podle ziskovosti a zohlednit zájmy konkrétních klientů.

Je možné se na takovou technologii spoléhat?

Víte, já sám obchoduji více než dvacet let. Když jsme začali tuto technologii vyvíjet, opravdu jsem nevěřil, že je možné vložit do přístroje určitá data a na jejich základě získat odpověď na otázku, kdo bude v příštím čtvrtletí pravděpodobně vytvářet ten největší zisk. Proto jsme do toho zapojili i řadu hedgeových manažerů. Výsledky našich analýz jsou takové, že pomocí strojového učení opravdu dokážeme vybrat ty nejlepší obchodníky z eTora. Většina z nich měla loni více než dvacetiprocentní návratnost svých investic, přesně jak přístroje předpověděly.

Jaké typy obchodů jsou dnes na eToro nejvíce populární?

Vnímáme, že lidé dnes více ukládají peníze na delší investiční horizonty a více se přesouvají směrem k rizikovějšímu kapitálu. Nejvíce obchodované jsou akcie a kryptoměny. Vidíme také jistou provázanost u lidí, kteří obchodují s kryptoměnami, většinou mají zájem i o akcie technologických firem.

Čeho chcete dosáhnout na českém trhu?

Pro nás je celý region střední Evropy velmi zajímavý. Minulý rok se zde náš byznys asi zpětinásobil. Vidíme tedy mnoho příležitostí. Doufáme, že díky partnerství se Sberbank a s tím, jak porozumíme místnímu prostředí, se nám podaří vybudovat si silné jméno a důvěru u zákazníků. Věřím, že lidé se potom nebudou bát přes eToro investovat větší část svých peněz.

Původně jste začínali jako start-up. Jak se vám podařilo byznys rozjet?

Izrael je pro start-upy velmi dobré prostředí, kde je silná síť investorů, kteří vědí, jak se taková investice dělá. V roce 2006 jsme získali od izraelského investičního anděla 1,2 milionu dolarů a začali jsme růst. V další fázi jsme získali kapitál od amerického investičního fondu Spark Capital, který peníze vložil do projektů jako Twitter, Tumblr či Foursquare. Investice od Spark našemu rozjezdu hodně pomohla. V letech 2014-2015 jsme získali investice ve výši asi 30 milionů dolarů od Sberbank, německé Commerzbank a od největší pojišťovací skupiny v Číně – Ping An. Letos jsme získali dalších 100 milionů dolarů od čínských, japonských a jihokorejských investorů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru