Google ještě na začátku roku u soudu hrozil Uberu miliardovou pokutou. Teď to ovšem vypadá, že se technologický koncern s alternativní taxislužbou pustí do spolupráce na vývoji autonomních vozů. "Naše vztahy s Googlem se zlepšují. Osobně jednám i se start-upem Waymo, přes který Google vyvíjí samořiditelná auta. Pokud se s ním na něčem dohodneme, bude to skvělé," říká nyní šéf Uberu Dara Khosrowshahi.

Právě autonomní vozy přitom byly důvodem sporu. Obě kalifornské společnosti auta bez řidičů vyvíjejí. Uber si k tomu ale měl vypomáhat technickými plány ukradenými z "googlovského" start-upu Waymo. Know-how měl z Waymo vynést inženýr Anthony Levandowski, jehož Uber z firmy přetáhl. Google proto alternativní taxislužbu poslal loni k soudu, u kterého od něj vyžadoval odškodné ve výši 1,9 miliardy dolarů. Po dlouhých měsících, kdy si podniky nemohly přijít na jméno, pak ale následovalo překvapivé smíření.

Firma Larryho Page a Sergeye Brina žalobu stáhla a s Uberem uzavřela mimosoudní dohodu. Od provinilce přitom nevyžadovala peněžité vyrovnání, jak bývá v takových případech běžné. Výměnou za smír si řekla o drobný, pouze 0,34procentní podíl v Uberu v hodnotě 245 milionů dolarů.

127 mld. USD

je podle analytické firmy Infoholic Research odhadovaná velikost trhu s autonomními auty pro rok 2027. Google i Uber chtějí na takovém trhu patřit mezi lídry.

Pro nezasvěcené pozorovatele může být takový postup nepochopitelný. Podle všeho Uber know-how konkurenta skutečně získal neoprávněně. Google ale mezi řádky říká, že mu to nevadí a ani se příliš nehlásí o odškodné. V mimosoudní dohodě si ostatně řekl jen o zlomek původně požadované částky. Podle odborníků ale obě společnosti na svém smíření v budoucnu vydělají − a jak se zdá, navíc ještě uzavřou lukrativní spolupráci. Důvodů je hned několik.

Očekává se, že autonomní auta zůstanou ve vlastnictví automobilek a lidé si je budou pouze dočasně půjčovat za pomoci mobilů. Google je podle expertů ve vývoji takových vozů dál než Uber. Ten navíc musel testy svých aut dočasně zastavit po březnové smrtelné srážce chodkyně v Arizoně. To dává internetové korporaci do ruky silnější karty. Zároveň ale platí, že se bez Uberu neobejde.

Googlu chybí systém, který by lidi s auty bez řidičů v budoucnu propojoval. Právě Uber je přitom firmou, která je největším provozovatelem takového softwaru na světě a výrobcům autonomních vozů jej hodlá v budoucnu dodávat.

Pokud by ovšem internetový gigant po alternativní taxislužbě vyžadoval obří odškodné, dveře ke spolupráci by si v příštích letech zavřel. Tím by si zkomplikoval pozici na novém trhu se samořiditelnými vozy, jehož velikost má podle odhadů analytické firmy Infoholic Research v roce 2027 dosáhnout 127 miliard dolarů.

Uberu se na druhou stranu hodí, že Googlu miliardy dolarů platit nemusí. Firma je od svého vzniku ztrátová a potřebuje peníze. Současní investoři jí sice zachovávají věrnost, noví se ale po četných loňských skandálech společnosti příliš nehrnou. Nedávná jednání o třímiliardové injekci od legendárního investora Warrena Buffetta ostatně selhala.

Uber tak všechno sází na svůj vstup na burzu, který přijde příští rok. Kdyby ale nadále trval jeho spor s Googlem, mohlo by to část investorů na akciovém trhu odlákat.

Sám Google má přitom zájem na tom, aby se první veřejný úpis akcií (IPO) Uberu na burze vydařil. Vedle drobného podílu, který nyní získal díky odškodnému, v alternativní taxislužbě už pět let drží významnou sedmiprocentní minoritu. Když bude IPO úspěšné, může na něm vydělat miliardy dolarů. Aktuální hodnota Uberu činí 62 miliard dolarů a vstup na burzu ji zřejmě ještě zvýší.