U Trumpa je těžké odhadnout, co udělá. Vidíme, že nedomýšlí následky. I proto se bojím, že teď začne mluvit o clech na dovoz evropských aut do USA, což by znamenalo opravdu těžkou obchodní válku, domnívá se Ivan Hodač, prezident Aspen Institute Central Europe a expert na obchod a automobilový průmysl.

Co můžeme čekat od americké vlády po zavedení cel na ocel a hliník, hlavně směrem k evropskému automobilovému průmyslu, o němž se hovoří jako o dalším na ráně?

První věc bude, že Evropská unie, Kanada i Mexiko budou protestovat u Světové obchodní organizace (WTO). Bohužel, Donald Trump asi neví, co je WTO, ale ministr obchodu Wilbur Ross by to vědět měl. Trumpovi je to samozřejmě úplně jedno. Žaloba u WTO je sice první věc, ale potrvá dlouho. Potom, jak řekli evropští politici jako předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker a francouzský prezident Emmanuel Macron, budou následovat protiakce, protože tohle je jasný protekcionismus.

Pokud jde o automobilový průmysl, dnes jsou cla na dovoz evropských aut do USA 2,5 procenta a Trump je chce zvýšit na 25 procent. Tím by rozpoutal opravdu nepříjemnou obchodní válku. A on je toho schopný. Plní to, co voličům slíbil, že bude chránit ocelářský a automobilový průmysl, a je mu úplně jedno, jestli je to slučitelné s pravidly WTO nebo jestli jsou to spojenci nebo jiné země jako Čína. Trump prostě dělá to, co mu přijde na mysl. A teď se začne mluvit o automobilovém průmyslu.

Na co se mají evropské firmy připravit? A dá se na to vůbec připravit?

Na to se příliš připravit nedá, protože velká část exportu EU jde do Spojených států. Směřovat železo a hliník jinam asi částečně jde, ale pokud jde o auta, tak tam je to mnohem složitější. Pokud USA zvýší cla na auta, tak v Česku budou trpět především dodavatelé, jejichž díly se dávají do aut, která se vyvážejí do USA. Tam se ale kvůli clům zvýší cena, sníží poptávka a Američané budou kupovat radši auta Made in USA. Škodovky ani jiná auta z Česka se do USA nevyvážejí, pokud vím. Na Slovensku je to trochu jinak, Porsche Cayenne se do USA třeba vozí. Nevím, jaké má plány ohledně dovozu do USA Jaguar, který tam staví továrnu.

Automobilový průmysl nemůže jednoduše přesměrovat svůj vývoz na jiné trhy, třeba do Číny?

Nemůže. Například do Číny toho příliš vyvézt nejde, protože má právě vysoká cla, a to 25 procent. V Číně se hlavně vyrábí, i když si už i oni uvědomili, že jejich průmysl si už může dovolit konkurenci zvenčí, a připravují snížení cel. Nesmíme také zapomenout na to, že auta vyráběná na vývoz do USA jsou vyráběná podle amerických norem. Ty měla mimo jiné ambici odstranit transatlantická smlouva o volném obchodu (TTIP). Neuzavřela se sice předtím, než odešel prezident Barack Obama, ale nějaký pokrok tam byl. Teď se ale děje přesný opak. Trump dělá, co slíbil, a je mu úplně jedno, jaký to bude mít dopad jak v USA, tak mimo ně. Proti clům a obchodnímu konfliktu v prohlášení protestuje i americká obchodní komora v Evropské unii. Druhá věc je, že Trump dělá všechno opačně než Obama. Ať už to Obama někam dotáhl nebo ne, Trump to prostě hází ze stolu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru