Vývoj vozů poháněných elektřinou je stále důležitějším tématem pro všechny velké automobilky. A značné sumy do něj investuje i mladoboleslavská Škodovka. "S předprodejem elektrovozů chceme začít v polovině příštího roku," zmínil ředitel Škody Auto Luboš Vlček na setkání Kulatý stůl Hospodářských novin. K prvním elektrovozům by se tak zájemci měli dostat v lednu 2020. Do roku 2025 chce do vývoje elektrických vozů Škoda Auto investovat dvě miliardy eur a nabídnout až deset modelů. Prostředky půjdou jak na vývoj plně elektrických vozů, tak takzvaných plug-in hybridů.

Debaty, která se konala ve čtvrtek 24. května, se kromě Luboše Vlčka účastnil také generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák a Eduard Palíšek, generální ředitel českého Siemensu. Účastníci debaty se shodli, že přes slibné vyhlídky bude Česko pro plný rozvoj elektromobility muset zapracovat na budování infrastruktury a především také přijmout příslušnou legislativu.

"V principu je česká energetika připravená," zmínil na debatě Kamil Čermák. I pokud by se počet vozů na elektřinu na českých silnicích vyhoupnul ze současných dvou tisíc na milion, z celkové elektřiny spotřebované v Česku by jejich provoz vyžadoval zhruba pět procent. "Nárůst spotřeby lze ukočírovat v rámci stávající výroby," řekl k tomu Čermák.

Na elektřinu pojedou i zemědělci

V současnosti je v Česku kolem 200 nabíječek na elektrovozy. V situaci, kdy by se aut na elektřinu měl po českých silnicích prohánět třeba mi­lion, to však stačit nebude. ČEZ chce proto do roku 2020 postavit u hlavních tahů dalších 100 rychlonabíječek.

Eduard Palíšek však podotknul, že ideální vybavení dobíječkami spočívá v jakémsi mixu pro různé typy řidičů. Zcela jiné požadavky má řidič, který potřebuje auto dobít na hlavním tahu, kde je pro něj nejdůležitější rychlost dobití, a zcela jinak uvažuje majitel elektrovozu, který svůj vůz parkuje každou noc v garáži v domku na předměstí. "Když jste doma, není problém v rychlosti, ale v tom, aby byla nabíjecí stanice schopná využít rozvodovou soustavu a nebylo třeba ji přebudovávat," domnívá se Palíšek.

Kamil Čermák v této oblasti zmínil, že je také potřeba vnímat elektromobilitu jako jev zasahující veškeré typy vozidel, nejen osobní auta. Každé z nich přitom kvůli odlišnému způsobu fungování vyžaduje také jiné způsoby dobíjení. Dobrým příkladem jsou zemědělské stroje. Ty by sice vyžadovaly hodně elektřiny, protože za den najedou spoustu kilometrů, ale pohybují se jen na jednom malém teritoriu. Budovat kvůli tomu v dané lokalitě rozsáhlou infrastrukturu tak není nutné.

Škoda Auto spustí příští rok předprodej elektrovozů, Siemens a ČEZ budují nutnou infrastrukturu

Jedním z diskutovaných jevů souvisejících s elektromobilitou je otázka, jak se s jejím nástupem vypořádají samotní výrobci vozů. "Elektromobily jsou prioritou všech automobilek," konstatoval na debatě Luboš Vlček. Podle něj se po roce 2020 automobilky, minimálně na evropském trhu, bez výroby elektroaut neobejdou. Škoda Auto se však jen u elektrovozů nezastavuje a svým zákazníkům chce dodávat i vozidla z řad hybridů.

Nezanedbatelný vliv na ekonomiku bude mít také skutečnost, že elektromobil oproti vozu na spalovací motor nejen používá jiné palivo, ale je také odlišně konstruovaný. Nástup elektroaut tak bude mít dopad i na fungování servisů či subdodavatelského řetězce. Tyto firmy tak s nástupem elektroaut mohou lehko začít přicházet o zakázky.

Škodovka jako start-up

S nástupem elektromobility ale také logicky vzniká poptávka po službách, které dříve neexistovaly. Eduard Palíšek se domnívá, že by okolo elektromobility do budoucna mohly vzniknout zcela nové obchodní modely. "Když si představíte, kolik elektromobilů bude neustále připojeno k soustavě, tak zde vzniká velký potenciál úschovy elektrické energie v době, kdy uživatel sám vůz nepoužívá," řekl Palíšek.

Panelisté se také shodli, že zákazníci očekávají komplexní servis. Třeba když domácnost k elektrovozu poptává i poradenství a vybavení pro nabíjení vozu v garáži a skladování elektřiny. "Je naší povinností mu nabídnout doprovodné služby na přání," uvedl na poradě Vlček.

Pravděpodobně se také do budoucna více rozjede takzvaný carsharing, tedy model, kdy si řidiči auta spíše zapůjčují, než aby je vlastnili. Sdílení vozů často doprovází lákavá vize, že v ulicích měst pak bude méně zaparkovaných aut, trend má však i další důsledek. Sdílená auta se logicky rychleji opotřebí, což by mohlo vést ke zrychlení inovačního cyklu.

Škoda Auto proto dnes má i svůj vlastní startupový inkubátor v podobě Škody Digi Lab. Ten se zabývá mimo jiné právě carsharingem a provozuje za tímto účelem službu HoppyGo.

Panelisté během debaty narazili také na skutečnost, že vedle infrastruktury není na nástup elektrovozů dostatečně připravená ani česká legislativa a související regulace. Luboš Vlček v tomto ohledu zmínil záchranáře, které je třeba speciálně proškolit pro požáry či havárie elektroaut. Stejně tak je třeba upravit legislativu týkající se servisování elektrovozů. "Legislativa je velmi důležitá věc pro to, aby ochránila nejen uživatele, ale i výrobce," podotknul Vlček.

Škoda Auto spustí příští rok předprodej elektrovozů, Siemens a ČEZ budují nutnou infrastrukturu