Olomoucké oblastní ředitelství Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) zaměstnává dva významné místní funkcionáře hnutí ANO. Jak zjistily HN, pracovní uplatnění tam našel předseda olomoucké organizace a kandidát na primátora Miroslav Žbánek a šéf prostějovské buňky Jiří Rozehnal.

Vedení SŽDC odmítá, že by dvojice politiků místa získala díky protekci.

Jde ale o další z případů, kdy pro státní firmu, která ročně investuje desítky miliard korun do modernizace železničních tratí a nádraží, pracují lidé úzce spjatí s "hanáckou větví" Babišova hnutí, jejímž hlavním představitelem je druhý muž ANO Jaroslav Faltýnek.

Pro Jiřího Rozehnala – Faltýnkova stranického kolegu z Prostějova – je prý nynější práce, do níž nastoupil na začátku letošního roku, naplněním dávné dětské tužby. "Pracovat na železnici bylo vždy mým velkým snem. Už jako malý chlapec jsem se svým pradědečkem, který kdysi na dráze působil, navštěvoval všechna nádraží v okolí Prostějova. Bohužel osud mně tomu dopřál až teď a jsem velmi rád, že mohu být součástí fungování tak složitého a velmi důležitého strategického systému, jako je železnice," uvedl Rozehnal doslova, když byl redakcí dotazován, za jakých okolností místo získal.

Ke všem konkrétním otázkám, které se týkaly mimo jiné jeho odborných předpokladů a náplně práce, však odmítl cokoliv sdělit. "Z hlediska platného zákona nejsem veřejným funkcionářem. Necítím potřebu a nemám ani povinnost na vaše otázky odpovídat," reagoval šéf prostějovské organizace ANO, který podle dostupných informací dva roky před svým nástupem do SŽDC pracoval pro město Prostějov a Olomoucký kraj – zajišťoval výkupy pozemků k dopravním stavbám.

HN se zajímaly i o to, zda Rozehnal nastoupil na místo, které bylo dříve někým obsazené, nebo šlo o zcela novou pozici. A také o to, zda o ni musel s někým soutěžit. Sdílnější byla nakonec pražská centrála SŽDC. Z vyjádření mluvčí Kateřiny Šubové vyplývá, že Rozehnal letos v lednu nastoupil na "volnou pozici systémového specialisty", přičemž se žádná soutěž nekonala. "Jedná se o řadovou pozici zaměstnance SŽDC," uvedla mluvčí. Rozehnal se prý – tak jako v předchozí práci – věnuje výkupu pozemků. 

Nejsem žádný trafikant

Více informací je k současné práci Miroslava Žbánka, předsedy městské organizace ANO v Olomouci a kandidáta hnutí na nového olomouckého primátora. Do SŽDC nastoupil v srpnu 2016, a to na volnou pozici vedoucího stavebního oddělení v tehdy nově vznikající organizační jednotce Správa osobních nádraží Olomouc. Ta byla vytvořena po převodu nádražních budov z Českých drah na SŽDC.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové Žbánek výběrové řízení absolvoval a po sloučení Správy osobních nádraží s oblastním ředitelstvím SŽDC v Olomouci byl jmenován do funkce náměstka oblastního ředitele pro správu majetku. V té je dodnes. Mimo jiné odpovídá za investice do oprav a rekonstrukcí nádražních budov v celém olomouckém regionu. Řídí a koordinuje činnost úseku správy majetku, pod který spadají tři odborné útvary odpovědné za správu, provoz a stavební obnovu veškerého nemovitého majetku na Olomoucku. Žbánkův úsek připravuje i podklady pro veřejné zakázky, zadávání ale řeší jiný úsek.

Sám Žbánek v rozhovoru s HN vyloučil, že by byl politickým trafikantem. "To rozhodně odmítám," prohlásil a připomněl svou předchozí manažerskou práci, především v oblasti evropských dotací. Více než osm let byl šéfem jednoho z odborů v Regionálním operačním programu Střední Morava.

Že do SŽDC nastoupil i jeho partajní kolega z Prostějova Rozehnal, se prý dozvěděl teprve tehdy, když se potkali v práci na chodbě. "Já dodnes ani přesně nevím, co kolega Rozehnal v SŽDC dělá," dokládá Žbánek, jak spolu oba "politické případy" nesouvisí.

Připouští ale, že při hledání nové práce vedl svého času rozhovor i se svým kolegou z olomouckého ANO a olomouckého zastupitelstva Milanem Ferancem, nyní poslancem a členem správní rady SŽDC (dříve i náměstkem ministra dopravy). Debata s Ferancem prý ale rozhodně nebyla klíčovým důvodem, proč si SŽDC nakonec za zaměstnavatele vybral.

"Měl jsem i další nabídky, ale klíčové pro mě bylo, že tato práce je u nás v Olomouci a nemusím dojíždět do Ostravy či Prahy," uvedl Žbánek.

Manažer zároveň poukazuje na to, že v olomoucké SŽDC pracují i zástupci jiných politických subjektů, konkrétně architekti Pavel Grasse a Petr Daněk z politického hnutí ProOlomouc. Je tomu prý rád. "Snažím se sám přesvědčit i své známé, zda by pro SŽDC nechtěli pracovat. Potýkáme se totiž s velkým nedostatkem kvalifikovaných lidí," uvádí Žbánek k současnému stavu na trhu práce. 

Faltýnek a Feranec: Personální věci neřešíme

Vedení SŽDC odmítá, že by politicky angažovaní pracovníci byli zvýhodňováni před ostatními.

"SŽDC jako zaměstnavatel dbá v pracovněprávních vztazích na dodržování zákonných zásad rovného zacházení a zákazu diskriminace, činnost zaměstnanců v politických stranách nebo hnutích není v žádném případě brána na zřetel při jejich výběru ani v průběhu pracovněprávního vztahu," uvedla mluvčí Šubová.

O jakémkoliv politickém zasahování do personální politiky na SŽDC nic neví ani člen správní rady SŽDC Milan Feranec. "Personální věci na SŽDC neřeším," reagoval. Odmítá, že by mohl hrát nějakou roli při přijímání stranického kolegy Miroslava Žbánka. "Je to nesmysl, nemohl jsem hrát žádnou roli, neboť nerozhoduji o přijímání zaměstnanců," opakuje Feranec, který je kromě členství ve správní radě SŽDC například i předsedou dozorčí rady Českých drah.

Podobně jako Feranec reagoval i druhý muž hnutí ANO Jaroslav Faltýnek, kolega Jiřího Rozehnala z prostějovské organizace. "Vůbec o tom nic nevím, obraťte se na kompetentní osoby," vybídl Faltýnek.

Podezření z klientelismu

Nejsou to přitom první dva podobné případy. Pro SŽDC už pracuje vícero lidí, kteří mají k hanácké větvi hnutí ANO velmi blízko. Náměstkem generálního ředitele SŽDC pro správu majetku je už čtyři roky Tomáš Drmola, což je někdejší spolužák Jaroslava Faltýnka z prostějovského gymnázia. O Drmolovi se přitom dnes mluví jako o jednom z možných kandidátů na ministra dopravy.

Z Prostějova pochází i bezpečnostní ředitel SŽDC Pavel Neoral, někdejší šéf prostějovské kriminální policie. Neoral v minulosti připustil, že se s Faltýnkem zná, i on ale odmítl, že by mu vlivný politik při hledání práce nějak pomohl.

V neposlední řadě pro SŽDC pracuje na Faltýnka i Ferance navázaný přerovský advokát Květoslav Hlína (jeho kancelář má se SŽDC momentálně dva kontrakty). V resortu dopravy včetně SŽDC si podle informací z okruhu zaměstnanců stále zachovává vliv i prostějovský advokát Zdeněk Klapka, další člověk blízký Faltýnkovi, jenž byl oficiálním poradcem předchozího ministra dopravy za ANO Antonína Prachaře.

I to jsou důvody, proč se stále častěji mluví o vztahové, či dokonce klientelistické síti, která v resortu dopravy bují. HN v této souvislosti žádaly o vyjádření šéfa ANO a premiéra Andreje Babiše, ten však na dotaz nijak nereagoval.

Správa železniční dopravní cesty je státní organizace, která v Česku plní roli vlastníka a provozovatele železniční dopravní cesty. Působí i jako investor výstavby tratí.

Letošní celkové výdaje SŽDC mají dosáhnout 28,8 miliardy korun (dle rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury). Do rekonstrukcí českých a moravských nádraží má z toho směřovat asi 1,3 miliardy korun. Do roku 2022 to má být celkem 8,4 miliardy korun.