Původní tvůrce Androidu Andy Rubin podle zprávy agentury Bloomberg neuspěl se svým start-upem Essential a hledá pro firmu kupce. Důvodem jsou nízké prodeje prvního telefonu Essential PH-1 a zrušení vývoje jeho nástupce. Místo práce na novém modelu telefonu nyní inženýři pracují na zařízení pro chytrou domácnost, které by se mělo na trh dostat v příštím roce.

Prodej Essentialu by měl zahrnout celou společnost včetně patentů, hardwarových produktů i zaměstnanců. Řadu z nich Andy Rubin získal z Applu a Googlu. S prodejem společnosti Essential má pomáhat Credit Suisse Group, která už údajně zajistila prvního zájemce. Firma zároveň hledá další potenciální kupce. Essential odmítl pro Bloomberg zprávy o své budoucnosti komentovat. Zrušení vývoje druhého telefonu ale Rubin nepřímo potvrdil na Twitteru.

Essential kromě vlastních financí svého zakladatele Andyho Rubina získal celkem asi 300 milionů dolarů investic od Amazonu, čínského Tencentu a Redpoint Ventures. Tyto privátní investice firmu ohodnotily na 900 milionů až jednu miliardu dolarů. Essential získal další peníze také od Foxconnu, který telefon Essential PH-1 fyzicky vyrábí.

Zdroje agentury Bloomberg uvádí, že Essential třetinu ze získaných investic, tedy 100 milionů dolarů, věnoval na vývoj svých prvních produktů – primárně telefonu. Vysoké náklady na vývoj vyplývaly zejména ze dvou výrazných prvků telefonu Essential PH-1. Prvním byl displej téměř bez rámečků, s malým výřezem uprostřed horní části obrazovky. Essential s ním přišel dříve než Apple, ale pouze o několik týdnů.

Nákladná byla také sázka na modulární konstrukci. Essential Phone je vybavený externím konektorem pro připojení příslušenství. Při uvedení na trh firma nabídla kamerku pro snímání videa ve formátu 360°. Tento formát videa, vhodný pro virtuální realitu, se ale neprosadil a další moduly firma zatím nenabízí.

Essential PH-1 ale u zákazníků navzdory silné šeptandě a následně i výraznému marketingu selhal. Hlavním důvodem byla příliš vysoká cena ve spojení s nepovedeným fotoaparátem a problémy se softwarem. Ani časté vydávání aktualizací systému, které přinesly zlepšení kvality fotografií a odstranily většinu původních problémů, nepomohly k masivnějším prodejům.

Aktuálně už je na trhu nová generace telefonů s Androidem s výkonnějšími čipy i kvalitnějšími obrazovkami s moderním protaženým designem a prodejní výsledky ukazují na nasycení trhu a zvyšování podílů největších hráčů na úkor těch malých. Výjimkou zůstává Nokia, respektive HMD Global, který telefony pod značkou Nokia prodává. Nokia má výhodu v přímé investici od Foxconnu i v zavedené značce, která je i po letech populární v Číně a Indii. HMD Global navíc vsadilo na dostupnější telefony postavené na osvědčených technologiích a běžně dostupných součástkách, kterých je možné prodat kritickou masu.