Krach miliardové soutěže na provozování dálničního mýtného systému se přelil do vysoké politiky. Klíčoví lidé z ministerstva dopravy, kteří určovali podobu mýtné zakázky, nemají chuť v řešení problému pokračovat a uvažují o odchodu.

Jedním z nich je například Jakub Kopřiva, náměstek, který má mýto přímo na starosti. Ministr dopravy Dan Ťok pak HN řekl, že v příští vládě už být nehodlá.

"V nové vládě už nebudu. Hnutí ANO říká, že potřebuje silnou koalici. ČSSD říká, že mě tam nechtějí. Komunisté mě na ministerstvu také nechtějí − pan Kováčik (Pavel, poslanec − pozn. red.) se ani netají tím, že je za tím rozšíření mýta, které odmítá," řekl Ťok. Na něj byl v posledních měsících silný tlak, aby zrušil plánované rozšíření mýta zhruba o 900 kilometrů silnic I. třídy.

Pod silnou kritikou se však Ťok ocitl až poté, co minulý týden Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v prvoinstančním rozhodnutí shodil celý tendr na provozovatele mýtného systému v Česku. Jeho osobu a jím řízený úřad začali napadat představitelé dalších politických stran. V prvé řadě místopředseda ČSSD Jiří Zimola. Přitom právě s ČSSD hnutí ANO sestavuje vládu.

Přisadil si i 1. místopředseda lidovců Marian Jurečka, který přišel s teorií, že Ťok a jeho lidé zrušení tendru způsobili svou "špatnou prací úmyslně", aby tím nahráli dosavadnímu provozovateli systému, rakouské firmě Kapsch.

Ťok jej vyzval, aby své nařčení doložil, nebo "navždy mlčel". Ve zrušené soutěži zvítězilo konsor­cium, jehož členem je firma CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera. To nabídlo, že bude mýto vybírat 10 let za 10,75 miliardy korun. Nabídka druhého Kapsche byla o 2,7 miliardy vyšší.

O znechucení z dosavadního vývoje kolem jedné z největších veřejných zakázek v dějinách Česka hovoří teď i někteří Ťokovi podřízení. "Čekáme na nového ministra a nové politické zadání. Ministr přijde nejdříve v červenci, zadání možná v září," odhaduje jeden z úředníků ministerstva, přičemž připouští, že úřad se s mýtem už dostává do časové tísně. Stará smlouva s Kapschem definitivně vyprší na konci příštího roku. Ministerstvo je přesvědčeno, že nejpozději letos v říjnu musí být podepsán kontrakt s nástupcem současného provozovatele, aby byl nový systém včas postaven a zprovozněn. Stát z mýta získává ročně téměř 10 miliard korun.

S mýtem už nechce mít v budoucnu nic společného Ťokův náměstek Jakub Kopřiva, který byl na ministerstvu tři roky šéfem týmu, jenž tendr zrušený Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže připravoval. "Chce to nějakého nového nadšeného pionýra, já už to být nechci. Věnoval jsem tomu neskutečné množství času, musel jsem se vzdát svých zálib i dovolené, velmi negativně to ovlivnilo celý můj osobní život."

Mluví i o tom, že k mýtné problematice se v roce 2015 dostal spíše náhodou, když ve vedení ministerstva nebyl jiný vhodný člověk. Jako úředník má ale na starosti hlavně legislativu. "To je můj obor, můj obor není dopravní inženýrství. Pokud by se teď měla rozjet příprava nějakého zcela nového tendru, tak by se tomu měl věnovat někdo, kdo příslušnou kvalifikaci má," míní Kopřiva.

Na ministerstvu dopravy zatím zůstává, byť prý i on zvažuje úplný odchod. Co se mýta týče, je nyní připraven proti nedávnému rozhodnutí podat ještě rozklad k předsedovi ÚOHS, případně i žalobu ke správnímu soudu. Tím prý jeho mise v této oblasti skončí.

Ministr dopravy Ťok se ale zatím úplně nevzdává: "Věřím, že si ÚOHS uvědomí, že to prvoinstanční rozhodnutí plave na vodě." Podle něj antimonopolní úřad pochybil, když neuvedl do záznamu, jak poslední půlrok nakládal s flash disky se zadávací dokumentací. Právě kvůli nesrovnalostem na těchto discích úřad soutěž zrušil. Podle Ťoka je však nelze pokládat za důvěryhodný důkaz, když není jasné, co s nimi v poslední době bylo. Ťok proto zvažuje podat i trestní oznámení.

Zatím se jen spekuluje, kdo by mohl odcházejícího Dana Ťoka ve vládě nahradit. V minulých týdnech se například mluvilo o náměstkovi ředitele Správy železniční dopravní cesty Tomáši Drmolovi a také šéfovi stavební firmy Hochtief Tomáši Korandovi. Oba jsou z Prostějova a oba mají blízko k prvnímu místopředsedovi ANO Jaroslavu Faltýnkovi, taktéž z Prostějova, který má na dění v resortu dopravy výrazný vliv.