Pokud obchodník (plátce daně z přidané hodnoty) koupí zboží či služby, včetně DPH, a nepodaří se mu je prodat, může od finančního úřadu požadovat vratku této daně. Tento takzvaný nadměrný odpočet mu v následujícím měsíci zpravidla dorazí na účet. V některých případech však stačí pochybnost finanční správy, aby se záležitost protáhla na několik měsíců či let. Kvůli pochybnostem ohledně jednoho obchodu tak firmám mnohdy uvázne výplata prostředků souvisejících s celou řadou jiných a nesporných transakcí. Tento postup je podle ankety Absurdita roku 2018 největším nesmyslem, kterým "úřední šiml" znepříjemňuje podnikání v Česku. Podle Ladislava Minčiče, experta Hospodářské komory ČR, může dlouhodobé zadržování peněžních prostředků firmám působit existenční problémy.

Anketu už 12. rokem vyhlašují Hospodářské noviny a je součástí soutěží Vodafone Firma roku a Česká spořitelna Živnostník roku. Jejím cílem je upozornit na nesmyslné administrativní povinnosti a nařízení, které úřady ukládají podnikatelům, a snaha o jejich odstranění či úpravu.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se