Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Úřad to ve středu uvedl v tiskové zprávě. ÚOHS dospěl k závěru, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Ministerstvo dopravy v tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll. S cenou 10,75 miliardy korun měla deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy.

Podle antimonopolního úřadu zadavatel porušil zásadu transparentnosti při poskytování části zadávací dokumentace. Nezajistil takové technické řešení, díky kterému by bylo možné zcela jednoznačně určit a zpětně ověřit, zda se všem dodavatelům dostalo shodných informací, na jejichž základě měli sestavovat své nabídky. Zadavatel předával část dokumentace na přepisovatelných flash discích bez bližších informací o obsahu médií a přesného počtu obsažených souborů.

"Při mechanickém porovnání se jedná o rozdíly zhruba ve 30 000 souborech. V tzv. "anonymizované" verzi dokonce některé soubory zcela chybí, některé se obsahově liší," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Účastníky řízení o tom nikdo neinformoval a o rozsahu úprav neprovedl žádný záznam, dodal.

Zadavatel podle úřadu také pochybil, když stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem ve spojení se zásadou transparentnosti, když nevymezil zadávací podmínky předmětné veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení. V dokumentaci ministerstvo uvedlo, že předpokládá rozšíření zpoplatnění silnic 1. třídy o 900 kilometrů, tedy vymezilo rozsah plnění pouze odhadem. Vymínilo si také, že rozsah může případně měnit.

Účastníci řízení mohou podat do 15 dnů rozklad k předsedovi úřadu. Pokud někdo z účastníků podá rozklad, má úřad třicetidenní lhůtu na zajištění všech náležitostí spojených s předáním spisu na druhou instanci. Od předání spisu pak začne běžet lhůta 60 dní na vydání rozhodnutí. Podle ÚOHS je možné při neprodleném zahájení nového zadávacího řízení zajistit, aby systém výběru mýtného fungoval od 1. ledna 2020.

Rozklad určitě podá ministerstvi dopravy. Oznámil to ministr Dan Ťok (ANO), podle kterého se rok hledaly důvody pro zrušení soutěže. Na případné vypsání nového tendru podle Ťoka nezbývá mnoho času, protože pokud by měl vyhrát někdo jiný než dosavadní provozovatel mýtného systému, neměl by čas na přípravu pro spuštění.

Ťok uvedl, že ministerstvo má připravený i plán pro případ, že by se nepodařilo včas vybrat nového provozovatele mýtného systému od ledna 2020. "My přece nebudeme zatěžovat občana tím, že nebudeme vybírat mýto. Já jsem přesvědčen, že cestu najdeme, a nemusí to být cesta, kde vítězem na konci bude současný provozovatel," řekl ministr.

"Prostudujeme rozhodnutí úřadu a zvážíme své další kroky. Stále věříme, že se podaří prosadit výběr nového provozovatele, který nabídl v tendru s rovnými podmínkami pro všechny cenu o 2,7 miliardy korun nižší než druhý nejlevnější uchazeč. Rozhodnutím úřadu jsme překvapeni, neboť předání zadávací dokumentace v rozsahu desítek tisíc stran na USB nosiči považujeme za zcela logické. Na USB disku byly předány materiály k tendru také v Německu, kde společnost Kapsch ani jiní účastníci tuto skutečnost nijak nenapadají," říká mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Dosavadní provozovatel mýtného systému firma Kapsch rozhodnutí o zrušení tendru uvítala. "Vítáme, že ÚOHS potvrdil oprávněnost našich námitek, na které jsme opakovaně veřejně upozorňovali už od vyhlášení výběrového řízení," komentoval rozhodnutí šéf společnosti Karel Feix. 

 Společnost Kapsch přivítala dnešní rozhodnutí antimonopolního úřadu zrušit tendr na provozovatele mýta po roce 2019. Podle firmy se tak potvrdily výtky, které firma měla k podmínkám tendru již od jeho vyhlášení. ČTK to řekl generální ředitel českého Kapsche Karel Feix. Podle něho rozhodnutí úřadu neohrozí další výběr mýta v Česku.

Společnost v minulosti podala několik podnětů k ÚOHS, ve kterých zpochybňovala postup ministerstva při zadávání zakázky.

Podle Feixe zrušení tendru neohrozí další výběr mýtného v Česku. "Neexistuje žádné riziko, že by se byť na vteřinu přestalo mýtné vybírat, protože funkční a spolehlivý mýtný systém je a zůstává plně v majetku České republiky," dodal šéf tuzemského Kapsche. Stát má podle něj k dispozici stále několik řešení této situace.

Ministerstvo vybralo vítěze na základě doporučení komise, která hodnotila čtyři nabídky. Tendru se zúčastnil ještě dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem se na mýtném vybralo zhruba 90 miliard korun. Náklady na provoz systému činí přibližně 15 procent z celkové vybrané částky.