Během čtyřiceti zahraničních cest navštívil tři desítky zemí. Nejčastěji se Pavel Fára vypravoval do Číny a do zemí bývalé Jugoslávie. Tedy do regionů, kde platí specifická pravidla nejen pro život, ale i pro byznys.
Ví, že špatný překladatel v Číně může znamenat faux pas. Ani nevíte jak a jmenujete se Posmrkaný kapesník.
Na Balkáně se zase účastnil veletrhu pořádaného ve vybombardované basketbalové hale. Polní podmínky ale vynahradila vstřícnost a srdečnost pořadatelů.
V každé zemi, ve které jste byl, se byznys řeší jinak. Někde jsou odlišnosti nepatrné, jinde může být Čech zpočátku úplně ztracený. Jak by vypadal ideální obchodník, kdyby měl z každého národa to nejlepší?
Předností Číňanů je určitě obchodní "drajv". Jsou velmi flexibilní. Pokud podnikají v něčem, co přestane vydělávat, hned vymyslí něco jiného. Nefrčí už boty? Nevadí, začnu prodávat šroubky. Nevýhodou je, že neumí budovat značku dlouhodobě. To je zase přednost Američanů. Ti jsou v tom skvělí. Jsou i velmi pečliví.
Co se týče našeho regionu, tak tady je jednou z důležitých vlastností otevřenost a lidskost. Třeba Američané se některým národům přizpůsobují mnohem hůř než my Češi nebo Evropané obecně.
Přitom dobře a rychle se zorientovat v tom, s kým jednám, je základ úspěchu. To umíme a někdy se v tom zbytečně podceňujeme.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Byznys podle HN
Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?
Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru