Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní a řídí miliardář Daniel Křetínský, kupuje od Lagardère rozhlasové stanice v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku. K těm patří třeba Frekvence 1 a Evropa 2. Prodejní cena činí 73 milionů eur (zhruba 1,8 miliardy korun). V úterý to oznámil člen představenstva CMI Daniel Častvaj.

Na podmínkách prodeje rozhlasových stanic se CMI dohodla s Lagardère Group. Pro uzavření transakce je podle Častvaje potřebný souhlas regulačních orgánů v dotyčných zemích. Lagardére podle agentury Reuters oznámila, že prodej je součástí širší strategie zeštíhlení skupiny.

"CMI tak získává do svého portfolia nový mediatyp postavený na silných rozhlasových brandech," uvedl Častvaj.

CMI prostřednictvím svých dceřiných společností Czech News Center a CN Invest dosud působila zejména v oblasti tisku. Vydává čtyři deníky, mezi nimi Blesk, Sport a Aha!, desítky časopisů, například týdeník Reflex nebo Svět motorů, a také webové tituly. Společnost také vlastní dvě tiskárny a je lídrem ve vydávání knih a v distribuci tisku.

Czech News Center (CNC) spoluvlastní kromě Křetínského také finančník Patrik Tkáč. Vydavatelství koupili koncem roku 2013 od německo-švýcarské společnosti Ringier Axel Springer AG.

CNC je podle internetových stránek nejsilnějším mediálním domem v ČR, který oslovuje téměř 3,5 milionu čtenářů tisku a téměř sedm milionů návštěvníků internetu.

Společnosti provozující rozhlasové stanice, které jsou předmětem transakce, vykázaly loni konsolidované tržby přibližně 56 milionů eur (1,4 miliardy Kč), uvedl Častvaj.

V Česku do nadnárodní sítě Lagardére Group patří mediální skupina Lagardere Active ČR. Provozuje pět českých rozhlasových stanic, jednu slovenskou stanici a mediální zastupitelství Regie Radio Music. Z českých rozhlasových stanic vedle Evropy 2 a Frekvence 1 pod Lagardére spadá Rádio Bonton, Dance Radio a stanice Zet.

Spoluzakladatelem skupiny Lagardére Active ČR je současný prezident firmy Michel Fleischmann. Skupina vznikla v roce 1991, kdy spustila první ze svých rádií Evropu 2, která je v Česku druhým nejvíce poslouchaným rádiem. Frekvenci 1 patří čtvrté místo.

Podle průzkumu Radioprojekt poslouchalo v loňském druhém a třetím čtvrtletí Evropu 2 denně 858 000 lidí, Frekvence 1 měla denně 814 000 posluchačů. Nejposlouchanějším celostátním rádiem je Impuls, třetí je Radiožurnál.

Podle mediálního experta Jana Potůčka se tuzemská média soustřeďují do rukou českých podnikatelských skupin. "Pro CNC to je velká posila, očekávám hodně synergií mezi bulvárními deníky Blesk, Aha! a rádii Evropa 2 a Frekvence 1. Průniků může být více, navíc se nabízí crossmediální propagace, například Reflexu ve vysílání Evropy 2," řekl.

Akvizice tak podle něj dává smysl, společnosti Czech News Center ale v portfoliu nadále chybí televize. "Očekávám, že bude velká snaha nějakou stanici získat. Nemyslím si, že by stavěli novou televizi na zelené louce, spíše nějakou koupí," dodal Potůček.

CNC se podle šéfredaktora serveru Mediář.cz Ondřeje Austa již k televiznímu byznysu přiblížila, když na začátku letošního roku získala menšinový podíl ve firmě Magical Roof, která na českém trhu provozuje televizní stanici Joj Family. CNC v televizní firmě získalo 20 procent, většinových 80 procent dál patří společnosti Slovenská produkčná, která na Slovensku vlastní a provozuje kanály TV Joj a TV Joj plus.

Společnost Lagardère Group je nadnárodní mediální konglomerát sídlící v Paříži. Působí ve 40 zemích světa a jeho činnost je rozdělena do čtyř hlavních divizí: vydavatelská (Lagardère Publishing, součástí je jedno z největších vydavatelství Hachette Livre), Lagardère Travel Retail provozuje převážně obchody na letištích a nádražích (například Relay), do Lagardère Active patří celá řada novin, časopisů a rozhlasových či televizních stanic a Lagardère Sports and Entertainment podniká v oblasti sportu a zábavního průmyslu.

Tržby Lagardère Group činily v roce 2016 7,4 miliardy eur oproti 7,1 miliardy v předchozím roce. Zisk dosáhl 175 milionů eur oproti 74 milionům v roce 2015.