Dřív nebo později na rozhovor o penězích dojde. Po vyslovení "ano", oznámení zásnub rodině a přátelům čeká na nevěstu s ženichem zřejmě jedna z nejméně příjemných součástí plánování svatby − rozpočet. Zatímco někteří lidé vše řeší sami, jiní se s důvěrou a vidinou klidnější přípravy obrací na specializované agentury. A ty slibují, že peníze od snoubenců utratí rozumně.

"Dobře známe trh a jeho ceny, proto je sestavení prvotního rozpočtu mnohem věrohodnější," říká svatební koordinátorka Martina Hamsová z agentury Wedding Factory. Připouští přitom, že mezi obchodníky ve svatební branži platí nepsané pravidlo, že služby a věci s popiskem "svatební" jsou dražší. "Důležité je slovo obchodníci. To jsou právě lidé, s nimiž nespolupracujeme, i když nám nabízejí vysoké provize," tvrdí Hamsová. Například svatební koordinátorka Petra Šauer z agentury Easy Wedding potvrzuje, že svatební kytice dražší opravdu jsou.

"Záleží na druhu květin, období a způsobu vazby. Ta je pevnější a správný florista nad ní stráví více času a někdy ji i několikrát předělá," objasňuje. Podobné je to podle ní i u dortu, kde záleží na surovinách, na cenu má vliv i doprava chladicím vozem.

"U menu to asi platí, ale jinak si myslím, že pravidlo to není," dodává svůj názor na vyšší ceny u svatebních položek spolumajitelka svatební agentury K&P Petra Gadžuková.

Během plánování rozpočtu odborníci doporučují, aby si lidé velmi podrobně rozepsali všechny položky svatebního dne − od ubytování přes poplatek matrice až po přípitek. Internet je dnes plný vzorů, které pomohou při plánování. "Z několika nalezených rozpočtů si snadno sestavíte položky a pak už jen stačí doplňovat ceny, jež jste ochotni za jednotlivé položky dát. Tady vyvstává prvotní problém, většinou totiž vše stojí více, než každý předpokládá," uvádí Martina Hamsová.

Svatby v číslech

Podle údajů největšího svatebního portálu v Česku Svatba.cz, který má data od čtyř tisíc snoubenců, se průměrný svatební rozpočet téměř poloviny lidí přehoupne přes sto tisíc korun. Přibližně třetina mužů a žen za událost utratí do 90 tisíc korun, necelá pětina má rozpočet okolo 125 tisíc korun a pouze čtyři procenta dotazovaných byla ochotna investovat okolo 250 tisíc.

Nejvíce se utrácí v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji. Naopak nejlevnější veselky mají v Ústeckém, Karlovarském a Olomouckém kraji. "Kopíruje to klasicky ekonomicky silné a slabé kraje," dodává obchodní ředitel portálu Svatba.cz Ondřej Bambous. Nicméně svatební agentury uvádí, že jejich klienti nejčastěji utratí od 150 tisíc přibližně do 300 tisíc korun. "Ani klienti s vysokým rozpočtem nechtějí zbytečně rozhazovat peníze a my se vždy snažíme najít optimální řešení vzhledem k rozpočtu," doplňuje Petra Gadžuková z agentury K&P. 

V porovnání se zahraničím Češi utrácí podstatně méně. Statistika jednoho z největších amerických prodejců svatebních šatů a dalších potřeb The Knot uvádí, že Američané loni za svatbu vydali v průměru přes 33 tisíc dolarů, tedy v přepočtu okolo 690 tisíc korun. The Knot také ukazuje na zajímavý trend − svatebčané si raději odpustí luxusní hotel, místo toho investují do zábavy a hostů. Zatímco v roce 2009 vyšly výdaje na jednoho hosta na necelé čtyři tisíce korun, loni suma přesáhla 5,5 tisíce. Až dvě pětiny novomanželů odpovídaly, že si dovolili útratu za sladkosti, fotokoutky či různé hry nebo hudbu.

Americké svatby nebo sociální síť Pinterest, kde se zveřejňují kolekce obrázků a fotografií, ovlivňují i české snoubence. "Vnímají, že svatba dnes neznamená jen se najíst a napít, ale hlavně jinou zábavu, než lidé běžně zažívají," konstatuje Ondřej Bambous z portálu Svatba.cz. Novomanželé tak třeba požadují svatby v přírodě, mění klasické květiny za luční či chtějí různé výzdoby. "I u nás každým rokem stoupají výdaje na zábavu, tedy profesionálního diskžokeje, kapelu, ale třeba také kouzelníka či karikaturistu," popisuje Bambous.

Svatebčané si také připlácejí za profesionální organizaci, a to buď celé přípravy svatby, nebo pouze svatebního dne. "Češi v posledních letech pochopili, že i když do svatby investují velké peníze, ale potom na místě nemají nikoho, kdo by vyřešil případné komplikace, stejně si tím mohou svatbu zkazit," říká Martina Hamsová z agentury Wedding Factory.

Rozpočet ovlivňuje zejména počet hostů a místo konání obřadu s oslavou. Majitelé svatebních agentur se shodují, že šetřit se dá opravdu téměř na všem. "Většinou se nejvíce spoří na výzdobě a paradoxně i dost často na jídle a pití. U jídla se řeší množství a u pití možnost vlastních zdrojů, které jsou samozřejmě levnější než ty, jež nabízí restaurace," uvádí příklad jednatelka svatební agentury Svatby podle Katy Kateřina Janoušková.

Jenomže šetření na jídle nebo fotografovi, jehož fotky budou mít lidé do konce života, se nemusí vyplatit. "Samozřejmě doporučujeme určité výdaje příliš neosekávat, například na fotografovi se nevyplácí šetřit," myslí si Gadžuková z agentury K&P. Pokud chtějí lidé uspořit, koordinátorky doporučují udělat obřad později, třeba mezi 16. až 17. hodinou, a začít až večeří. Výdaj na svatební oběd a následný večerní raut je obvykle dost velkou částí rozpočtu a tímto se sníží na polovinu.

Svatby v číslech