S trochou nadsázky lze říct, že ve výsledcích soutěže Impuls Logistika se odrazily dvě velké vášně Čechů – jídlo a pivo. První cenu za nejinovativnější projekt si odnesl Budějovický Budvar a druhou příčku obsadil výrobce arménských medových dortů Marlenka, oba za automatické skladovací technologie, které vyřešily ve firmách podobné problémy – nedostačující kapacitu provozu a omezený prostor pro rozšíření výroby. Třetí pak skončil osobní asistenční a kurýrní start-up DoDo.

Lahve a plechovky mění logistickou strategii

Budvar získal ocenění za nový automatický sklad, který je propojený s vedlejším výrobním provozem pomocí unikátního technologického mostu a dopravníkové dráhy. K tomuto projektu ho vedl jednak nedostatek prostor pro rozšíření výroby, ale také změny v poptávce. Češi si totiž pivo stále více kupují v obchodech místo restaurací. Balení plechovek a lahví ale zabírají více místa ve skladech než sudy, navíc se zvyšuje různorodost sortimentu, což komplikuje manipulaci se zbožím.   

Budvar se proto rozhodl, že logistiku přesune z hlavního výrobního areálu na vedlejší pozemek. Ten ale odděluje ulice, po níž projíždějí i vozidla do sousedních průmyslových závodů, a silný dopravní provoz způsoboval každodenní komplikace. Firma to vyřešila pomocí speciálního mostu, v jehož útrobách jsou jednokolejnicové dopravníkové dráhy, po nichž se automaticky pohybují zavěšené vozíky s nákladem mezi pivovarem a skladem.

I nové distribuční centrum přes ulici funguje téměř bez lidské ruky – jeřábové zakladače zaskladňují palety do regálů, které jsou vysoké 34 metrů. Tato bílá budova s červenými a modrými pruhy nyní spolu s futuristicky laděným tunelem dominuje celému pivovaru.

Jednokolejnicová dopravníková dráha pak dál přepravuje náklad z automatického skladu k expedici, kde probíhá automatická kontrola palet při nakládání. "Tento systém jsme zvolili pro jeho ekonomičnost a velkou flexibilitu výkonu, který lze regulovat jednoduše zaparkováním, či naopak připnutím vozíků podle požadavků výroby," říká šéf logistiky Budvaru Pavel Pánek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru