S akciemi největší světové služby pro streamování hudby Spotify se v úterý začalo obchodovat na newyorské burze. Akcie zahájily obchodování s cenou 165,90 dolaru za kus, což celý podnik ohodnotilo na zhruba 29,5 miliardy dolarů (přes 600 miliard korun), napsala agentura AFP.

Zahajovací cena akcií švédské společnosti Spotify byla vyhlášena až po více než třech hodinách od úterního otevření newyorské burzy. Byla o více než čtvrtinu vyšší než referenční cena 132 dolarů za akcii, kterou burza stanovila v pondělí.

Společnost Spotify zahájila činnost v roce 2008 a jejími hlavními konkurenty jsou Apple a Amazon. Na konci loňského roku měla 71 milionů předplatitelů, dalších 92 milionů lidí využívá její bezplatnou službu podporovanou reklamou.

Spotify podala žádost o vstup na burzu koncem února. Rozhodla se pro netradiční postup, který místo emise nových akcií umožňuje stávajícím investorům prodávat své podíly. Firma si při tomto postupu nenajímá banku či makléřskou společnost, aby uskutečnily tradiční proces upisování akcií a stanovily cenu.

Podle agentury Reuters je nezvyklý postup společnosti Spotify pozorně sledován jinými podniky, které rovněž láká možnost vstupu na burzu bez vydání nových akcií, a také bankéři, pro které takovýto postup znamená ztrátu příjmů z poplatků za upisování akcií.

"Řada podniků může použít postup Spotify jako vodítko," uvedl analytik Michael Carvin ze společnosti Smartasset. "Je to zajímavý způsob, jak umožnit lidem zpeněžit podíly, které již vlastní," uvedla analytička Kim Forrestová ze společnosti Fort Pitt Capital Group.

Služba Spotify sice zažívá silný růst tržeb i počtu uživatelů, dosud však nezačala vykazovat zisk. V loňském roce tržby Spotify vzrostly o téměř 40 procent na více než čtyři miliardy dolarů, firma však vykázala ztrátu přes 1,2 miliardy dolarů.

Pozornosti řady médií v úterý neunikla chyba newyorské burzy, která na počest příchodu švédské společnosti Spotify vyvěsila švýcarskou vlajku. Svůj omyl burza podle listu The Guardian napravila po zhruba čtvrt hodině.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru