Vedení mladoboleslavské Škody Auto ve středu označilo výsledky společnosti za rok 2017 jako historicky rekordní. Automobilka dodala svým zákazníkům 1 200 500 aut, což je o 6,6 procenta více než v předchozím roce. Zisk po zdanění v roce 2017 dosáhl 1,274 miliardy eur (32,4 miliardy korun). To je meziročně o 34 procenta více.

Provozní zisk firmy zároveň vzrostl o více než 30 procent na 1,6 miliardy eur (40,7 miliardy korun). Tržby Škody se zvýšily o 20,8 procenta na 16,6 miliardy eur. Provozní marže se zvedla z 8,7 na 9,7 procenta. Společnost je v tomto ohledu v rámci koncernu Volkswagen na druhém místě. Lepší marži má už jen značka Porsche. Až za Škodou pak zůstávají například Audi nebo samotný Volkswagen.

"Máme obrovskou motivaci v tomto kurzu pokračovat. Přesně to děláme, a to nejen tím, že do konce roku 2020 uvedeme na trh celkem 19 nových modelů, ale že současně také realizujeme největší investiční program v historii podniku: v příštích pěti letech investuje společnost Škoda Auto zhruba dvě miliardy eur do elektromobility a nových služeb souvisejících s mobilitou. Odhodlaně tím pokračujeme v realizaci naší Strategie 2025," uvedl předseda představenstva Bernhard Maier.

Škoda Auto loni zvýšila své investice na 733 milionů eur, tedy meziročně o 34 procent. Výrazně rostly především výdaje na vývoj. Ty vzrostly o 52 procent na 585 milionů eur. Mohou za to především investice do elektrifikace automobilů.

Škoda Auto loni zaměstnávala 31 626 zaměstnanců. Vůbec poprvé tak překročila třicetitisícovou hranici. V roce 2016 pro firmu pracovalo 28 373 lidí.

Nejprodávanějším autem v rámci Škody byla v minulém roce i přes pokles o necelá 4 procenta Octavia, které firma dodala 418 800 kusů. Druhý Rapid zaznamenal pokles o 0,6 procenta na 211 500 vozů, následuje Fabia s růstem o 2,1 procenta na 206 500 aut. Škodu Superb si koupilo 150 900 lidí, což je nárůst o 8,7 procenta. Kodiaq v roce své premiéry doputoval ke 100 000 zákazníků. Končící Yeti zaznamenal pokles o 27,8 procenta na 69 500 aut a jeho nástupce Karoq, který přišel na trh v závěru roku, hlásí 6300 dodávek. Citigo, které se prodává jen v Evropě, snížilo prodej o 8,8 procenta na 37 100 vozů.

Žebříčku deseti nejúspěšnějších trhů pro společnost Škoda Auto vévodila v uplynulém roce opět Čína s 325 000 prodanými vozy. Za ní následovalo Německo (173 300 vozů), Česká republika (95 000 vozů), Velká Británie (80 100 vozů), Polsko (66 000 vozů), Rusko (62 300 vozů), Francie (27 300 vozů), Turecko (25 000 vozů), Itálie (24 700 vozů) a Rakousko (24 300 vozů).

Vedení nabízí růst mezd o 8,3 procenta, odboráři chtějí 18

Ve Škodě aktuálně probíhá jednání s odbory o vyšších mzdách. Stávající kolektivní smlouva vyprší letos v dubnu. Odbory Kovo, které zaměstnance Škody Auto zastupují, požadují po vedení firmy růst mezd v letošním roce minimálně o 18 procent. Poslední, v pořadí již sedmé kolo vyjednávání se uskutečnilo v úterý. Vedení firmy zaměstnancům navrhlo navýšení tarifů o 8,3 procenta a jednorázovou prémii 5000 korun, kterou by dostali v rámci dubnové výplaty. Na nabídku však odboráři nepřistoupili. Již před časem navíc firmě pohrozili stávkou. Další kolo kolektivního vyjednávání bude v úterý 27. března.

Ve čtvrtek se v automobilce uskuteční velké shromáždění zaměstnanců, kteří si poprvé vyslechnou návrhy vedení automobilky i zástupců odborů osobně. 

Průměrná dělnická mzda ve Škodě Auto byla v loňském roce 40 557 korun, tedy zhruba o deset procent více než v roce 2016. V průměrné mzdě jsou započítány i různé příplatky, například za práci v noci, za ztížené pracovní podmínky či za to, že pracovní doba se jim mění, jak firma zrovna potřebuje.

Odboráře navíc minulý týden naštvala zpráva z Německa o výši ročních odměn pro zaměstnance v německých továrnách značky Volkswagen. Každý ze 120 tisíc zaměstnanců by měl dostat ke mzdě navíc 4100 eur, v přepočtu 104 tisíc korun. Roční bonusy ve Škodě se skládají ze dvou částí: garantovaná, což je zhruba 1,3násobek platu, a dále prémie vycházející ze zisku firmy a navýšená ještě o dohodnutou sumu. Vedení firmy navrhlo vyplatit tuto část prémie osm tisíc ve výplatě za duben a pět tisíc za listopad. To odbory odmítly. Lze čekat, že bonus bude výrazně vyšší − loni nakonec dohoda činila 45 tisíc pro každého zaměstnance.

Velkým tématem ve Škodě Auto je snaha vedení firmy zavést sobotní směny v továrně v Mladé Boleslavi. Tento požadavek však po protestech odborářů vypadl z jednání do doby, než bude shoda na mzdách.

Od sobotních směn si vedení slibuje více vyrobených aut, jelikož továrny jsou již na hraně svých kapacit a čekací doby na vůz se počítají v měsících. Odbory však už loni na podzim tuto změnu odmítly. Podle nich by nezvyklá pracovní doba narušila rodinný život pracovníků. Sobotní provoz již funguje v závodě v Kvasinách. V praxi by to pro zaměstnance neznamenalo navýšení počtu odpracovaných hodin. Přišli by ale o některé volné víkendy. Výměnou za sobotní směnu by dostávali náhradní volno.

Ke změně postoje se vedení Škody snaží zaměstnance přesvědčit mimo jiné tím, že slibuje investice do rozvoje města. Odboráři minulý týden Mladou Boleslav označili za průmyslové betonové město, které nutně potřebuje zkrášlit. "Možná se budete divit, ale dávám vám za pravdu," reagoval člen představenstva Škody Bohdan Wojnar. "Musíme skutečně něco udělat, protože region musí dlouhodobě zlepšit svoji atraktivitu. Já z tohoto města také nechci mít jen industriální nudné město, kde není proč žít. Tedy, že je tady jen dobře placená práce, ale jinak nic víc."

Finanční výsledky Škody Auto za rok 2017

Záznam z tiskové konference 

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se