Samořiditelné vozidlo zřejmě vůbec poprvé zabilo chodce. K nehodě došlo v noci z neděle na pondělí ve městě Tempe v Arizoně. V automobilu seděl řidič dohlížející na zkušební provoz. Již dříve došlo k případům, kdy samořiditelné auto zabilo člověka - šlo ale o lidi ve vozidle. Společnost Uber, které auto patřilo, pozastavila všechny testy autonomních vozů.

"Vozidlo jelo severním směrem, když zleva do vozovky mimo přechod vstoupila 49letá chodkyně a vůz ji srazil," stojí podle agentury Reuters v prohlášení policie. Žena po převozu do nemocnice zemřela. "Společnost Uber s námi spolupracuje, případ intenzivně vyšetřujeme," sdělila mluvčí místní policie. Úřady starající se o bezpečnost v dopravě vyslaly na místo nehody speciální týmy.

Podle raných informací z vyšetřování jelo auto zhruba 65 kilometrů za hodinu a systém se ani nepokusil zpomalit. Agentura Reuters citovala místní policii s tím, že z prvních výsledků vyšetřování nevyplývá, že by za nehodu mohl systém Uberu.

Uber v pondělí oznámil, že pozastavuje testy autonomních vozidel v Pittsburghu, San Francisku, Torontu a v oblasti Phoenixu. "Plně spolupracujeme s místními úřady při vyšetřování nehody," oznámila mluvčí společnosti a vyjádřila soustrast rodině oběti.

Vývoj autonomních vozidel je pro Uber klíčový. Společnost, která byla založena v roce 2009 v San Francisku, doufá, že tak v budoucnu nahradí zhruba 1,5 milionu řidičů, kteří s ní mají uzavřený kontrakt na poskytování jízd. S testováním zcela autonomních vozů začala v září 2016 v Pittsburghu.

Stát Arizona povoluje provoz vozů zcela bez řidiče a zavázal se, že výrobcům nechá volné ruce a nepřijde se žádnými regulacemi. Loni testování zcela autonomních vozů v Arizoně spustila společnost Alphabet. Nehoda může pozastavit dosud rychlý pokrok ve vývoji a zavádění autonomních vozů a posílit hlasy těch, kteří volají po přísnější regulaci. Spolu s nehodami samořiditelných vozů vyvstávají etické otázky. Není totiž zcela jasné, kdo je za nehodu způsobenou vozidlem, které neřídí člověk, zodpovědný. Samořiditelná auta se obecně považují za velmi bezpečná, protože vždy dodržují dopravní pravidla a jejich provoz nenarušují vlivy jako například únava a mikrospánek. Podle listu New York Times je ale těžké naprogramovat je tak, aby byla připravená na nepředvídatelné chování ostatních řidičů v provozu.

K vůbec první nehodě, při níž samořiditelný vůz v autonomním režimu zabil člověka, došlo 7. května 2016. Tehdy ve městě Williston na Floridě zemřel řidič vozu Tesla s aktivovaným autopilotem, když mu do cesty vjel kamion přejíždějící dálnici a systém vozu ho ignoroval. Automobilka Tesla tehdy kvůli nehodě autopilota aktualizovala.

Ke smrtelné nehodě došlo o čtyři měsíce dříve v Číně, kde zemřel řidič Tesly po srážce s kamionem. Podle automobilky ale nebyl na vině autopilot a řidič nereagoval na varování, systém tehdy překážku neignoroval.

Například v červenci 2017 došlo k případu, kdy vůz Tesla se spuštěným autopilotem náhle sjel z cesty a i s pětičlennou posádkou se převrátil do škarpy, nehoda neměla oběti na životech. Automobilka upozorňuje řidiče, že i v autonomním módu jsou povinni sledovat dění na vozovce a reagovat na varování systému.

Samořiditelná auta kromě Tesly či Uberu vyvíjí i společnosti Alphabet (dříve Google) nebo Apple.

Související