Provozní zisk automobilky Škoda Auto v loňském roce vzrostl o 34,6 procenta na 1,6 miliardy eur (40,7 miliardy korun). V úterý to oznámil mateřský koncern Volkswagen. Tržby se zvýšily o 20,8 procenta na 16,6 miliardy eur. Dobré výsledky Škoda oznamuje v době, kdy odbory s vedením vyjednávají zvýšení mezd.

Škoda Auto již dříve uvedla, že loni dodala svým zákazníkům rekordních 1 200 500 aut, což je o 6,6 procenta více než v roce 2016. Odbyt tak překročil milionovou hranici počtvrté v řadě.

Automobilce se také opět podařilo zvýšit provozní marži, a to z 8,7 na 9,7 procenta. Lepší v tomto ohledu je v rámci koncernu již jen značka Porsche, která je doslova továrnou na peníze. Ziskovost výrobce luxusních aut je zhruba dvojnásobná. Za Škodou Auto naopak podle tohoto ukazatele skončilo stejně jako loni například Audi s 8,4procentní marží a také značka Volkswagen s marží 4,1 procenta.

Zisky rostou rychleji než prodeje, a to díky tomu, že se automobilce daří prodávat dražší modely ve vyšších výbavách a modely s pohonem všech kol. Ten dnes nabízí modelové řady Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq.

V minulém roce také naplno začal prodej až sedmimístného SUV Kodiaq, které je prvním tak velkým vozem značky v dnes celosvětově vysoce populárním segmentu. Na podzim se k němu navíc přidal kompaktní Karoq, nástupce modelu Yeti. Ten je zatím k dispozici jen ve vyšších výbavových stupních. V příštím roce je naplánováno uvedení třetího, doposud nejmenšího, SUV. To bude vycházet z konceptu Vision X.

Postupně se rovněž rozšiřuje portfolio dražších výbavových linií. Superb tak má nejen luxusně pojatou verzi Laurin & Klement, ale zároveň i sportovně laděný model Sportline. Ten nabízí i Kodiaq, který k němu přidává ještě terénní Scout. Na právě probíhajícím ženevském autosalonu se pak velké SUV ukazuje v luxusním provedení Laurin & Klement. To nabízí třeba kožené čalounění, vrcholný audiosystém nebo digitální přístrojovou desku.

Dobré výsledky pomůžou odborářům

Výborné výsledky budou v nadcházejících dnech bezpochyby "municí" pro škodovácké odboráře, kteří v současnosti vyjednávají s vedením automobilky o zvýšení mezd. Odbory KOVO požadují nárůst o dvojciferné číslo, nabídka managementu se však s jejich představami zatím rozchází.

Škoda Auto ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery.

Předseda představenstva Škody Bernhard Maier minulý týden uvedl, že automobilka plánuje vytvořit v Mladé Boleslavi kolem 3000 nových pracovních míst, pokud se dohodne s odboráři na zavedení 18směnného provozu.

"V hlavním závodě v Mladé Boleslavi bychom rádi využívali sobotu jako plnohodnotný pracovní den, tím bychom se dostali celkem na 18 směn za týden. Roční produkci bychom tím zvýšili o 75 tisíc vozů," plánuje Maier.

Maier také uvedl, že se společnost chystá investovat přes 50 miliard korun do elektromobility a digitalizace. "Je to největší investiční program v historii Škody," uvedl šéf Škody.

Nejdříve však předseda představenstva musí své plány prosadit u odborářů, kteří dlouhodobě protestují proti zavedení pracovních víkendů. Minulý týden také odmítli navýšení tarifních mezd o 4,3 procenta a rozhodnutí vedení Škody označili za výsměch a ostudu. "Máme za sebou rekordní výsledky a chceme za ně být řádně odměňováni. Jinak se linky zastaví," uvedl po neúspěšném jednání o platech šéf odborů Jaroslav Povšík.

Do konce roku 2020 chce Škoda uvést 19 nových modelů, mezi nimi bude pět aut na elektrický pohon. Jádro výroby technologií pro elektromobily bude podle Maiera v Česku.

Celý koncern Volkswagen hlásí rekordní výsledky

Německý koncern Volkswagen, do kterého Škoda Auto spadá, potvrdil, že v loňském roce dosáhl rekordních výsledků a zároveň představil plány na rozšiřování výroby elektromobilů.

Volkswagen již v únoru oznámil, že provozní zisk loni téměř zdvojnásobil na rekordních 13,8 miliardy eur (zhruba 351 miliard korun). Tržby společnosti loni vzrostly o více než šest procent na rovněž rekordních 230,7 miliardy eur (5,9 bilionu korun).

Odbyt aut loni dosáhl rekordních 10,7 milionu a Volkswagen předpokládá, že v letošním roce odbyt mírně překoná loňskou úroveň. Počítá i s růstem tržeb, a to až o pět procent.

Automobilka v úterý rovněž oznámila, že do konce roku 2022 bude vyrábět elektromobily v 16 závodech po celém světě. V současnosti se elektromobily vyrábějí pouze ve třech závodech koncernu.

Firma hodlá za tímto účelem spolupracovat s výrobci baterií v Evropě a Číně. Zatím uzavřené objednávky dosáhly 20 miliard eur. Technologii výroby si Volkswagen sice chce osvojit, ale sám se vyrábět baterie ve velkém nechystá, uvedl generální ředitel Matthias Müller.

Koncern v nejbližších letech ani nechystá odklon od spalovacího motoru. Ten je podle Müllera jednou z odpovědí na klimatické problémy. Letos firma vyčlení na konvenční automobily a motory 20 miliard eur, v následujících letech to má být 90 miliard eur.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru