Jedna z největších obchodních firem na alkoholovém trhu v Česku, lokální pobočka nadnárodního koncernu Rémy Cointreau, přišla na přelomu roku o jednu z "hvězd" svého portfolia. Populární Aperol. Jeho novým distributorem se poměrně překvapivě stala Coca-Cola Hellenic, což je český distributor slavné značky.

Pro Rémy Cointreau ČR to bude znamenat odhadem meziroční patnáctiprocentní propad tržeb. Loni společnost, která tuzemský trh zásobuje mnoha značkami lihovin včetně bylinného likéru Jägermeister, irské whisky Tullamore Dew, skotské Glenfidich, brandy Metaxa či ginu Hendrick´s v posledním finančním roce 2017 (duben 2016 – březen 2017), utržila téměř 1,9 miliardy korun, vydělala přes 50 milionů korun.

Šéf českého Rémy Cointreau Jiří Štětina upozorňuje v rozhovoru pro HN na to, že český trh importérů alkoholu je velmi konkurenční, což vede mimo jiné k tomu, že zákazníci dostávají silné zahraniční značky lihovin relativně levně.

V roce 2017 se zmiňovaného Aperolu v Česku prodalo 532 tisíc litrů, v přepočtu na koktejl Aperol Spritz by to bylo přes 13 milionů drinků.

Co se v Česku nejvíc pije?

Daří se ekonomice, rostou tak dovozové a prémiové, tedy dražší lihoviny. Podle agentury Nielsen vyrostly za rok 2017 lihoviny celkově meziročně v maloobchodě o 4,4 procenta v prodaném objemu, dovozové pak téměř o 12 procent. A v tržbách dokonce o 17 procent. V běžném retailu dnes najdete nabídku třeba deseti značek výjimečných rumů, patnáctileté single malt whisky, což ještě před pár lety normální nebylo. Z kategorií se nejvíc daří whiskám a hořkým bylinným likérům. Naopak nejvíc padají vermuty a kategorie brandy a koňak.

Tím, že se zvětšuje trh dražších dovozových lihovin, přibývá i soubojů o distribuci těchto značek?

Ano, to se děje. My jsme například v lednu ztratili distribuci značek od Gruppo Campari, s nimiž jsme spolupracovali skoro deset let. Rozdělili portfolio – velké značky včetně populárního Aperolu jdou ke Coca-Cole, což je zajímavé. Argumentují tím, že je to jejich regionální strategie pro trhy střední Evropy. Takže se to asi bude dít postupně i v dalších zemích. Pro českou Coca-Colu je to novinka, vstup do úplně nového segmentu. No a menší značky jako Crodino nebo Campari jdou do péče Ultra Premium Brands. Další podobnou změnou je distribuce značek skupiny Beam Suntory. Od ledna jsou u Stocku. Do té doby se o ně staral Global Spirits.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se